Sejarah WordPress dari 2003 – 2019 (dengan Tangkapan Skrin)

Adakah anda ingin mengetahui mengenai sejarah WordPress? Sekiranya anda memulakan blog atau laman web WordPress hari ini, anda akan melihat pembangun laman web yang popular yang menggerakkan lebih dari 32% daripada semua laman web di internet. Dalam artikel ini, kami ingin melihat kembali sejarah WordPress untuk menunjukkan kepada anda bagaimana ia berkembang dari masa ke masa.


Sejarah lengkap WordPress (Dikemas kini)

Kisah WordPress memberitahu kita bagaimana komuniti sumber terbuka berfungsi untuk membuat sesuatu yang sangat berguna tanpa menjejaskan kebebasan perisian. Projek WordPress didorong oleh komuniti pembangun, pengguna, dan penyokong yang berdedikasi (Berkaitan: Mengapa WordPress percuma?).

WordPress bermula kerana pengembangan perisian blog b2 / cafelog yang ada dihentikan oleh pembangun utama mereka. Pada tahun 2003, dua pengguna b2 / cafelog, Matt Mullenweg dan Mike Little, memutuskan untuk membina platform baru di atas b2 / cafelog.

Mereka mungkin tidak tahu bahawa mereka akan memulakan perjalanan yang akhirnya akan menguntungkan berjuta-juta pengguna di seluruh dunia, mewujudkan ribuan pekerjaan, dan seluruh industri pemaju, pereka, penulis, blogger, dan penerbit web akan mencari nafkah dari itu.

Dihidupkan 27 Mei 2003, Matt mengumumkan ketersediaan WordPress versi pertama. Ia diterima dengan baik oleh masyarakat. Ia berdasarkan b2 Cafelog dengan peningkatan yang ketara. Versi pertama WordPress merangkumi antara muka pentadbir baru, templat baru, dan menghasilkan templat yang sesuai dengan XHTML 1.1. Editor pos kelihatan seperti ini:

Penyunting catatan pada keluaran pertama WordPress

Pada bulan Mei 2004, versi 1.2 WordPress dilengkapi dengan seni bina pemalam. Ini membolehkan pengguna dan pembangun memperluas fungsi WordPress dengan menulis plugin mereka sendiri dan membaginya dengan seluruh komuniti.

Ketika WordPress membuka diri kepada masyarakat, sesuatu yang sangat berlawanan berlaku dalam industri blog pada masa itu.

Pemimpin pasaran dalam industri alat blog pada masa itu adalah Jenis Bergerak. Mereka mengumumkan syarat pelesenan baru yang tidak disukai oleh banyak pengguna mereka. Ini memaksa banyak pengguna mereka untuk mencari platform blog baru.

WordPress 1.2, menampilkan dirinya sebagai projek bercita-cita tinggi yang menawarkan pengguna platform yang matang, stabil, mudah dan fleksibel dengan ciri-ciri yang menyaingi pesaing milik mereka. Kadar penyesuaian WordPress melambung tinggi dengan keluaran ini.

WordPress 1.2 Mingus

Dengan peningkatan jumlah pengguna, WordPress mula bertambah baik dengan bantuan dan minat masyarakat.

Pada bulan Februari 2005, WordPress 1.5 dilengkapi dengan Halaman, alat penyederhanaan komen, tema lalai Kubrick baru, dan Sistem Tema yang sama sekali baru. Matt mengumumkan tema dengan kata-kata ini:

Pada 1.5 kami telah mencipta sistem tema yang sangat fleksibel yang dapat disesuaikan dengan anda dan bukan mengharapkan anda menyesuaikannya. Anda boleh menjalankan seluruh weblog anda melalui satu fail, seperti sebelumnya, atau anda boleh mempunyai templat yang berbeza untuk setiap kategori yang berbeza. Sebanyak atau sekerap yang anda mahukan. Kami juga memasukkan elemen laman web biasa seperti tajuk, footer, dan bar sisi ke dalam fail mereka sendiri sehingga anda dapat membuat perubahan di satu tempat dan melihatnya di mana-mana dengan serta-merta. “Matt Mullenweg – Mengumumkan WordPress 1.5”

Kubrick - tema WordPress lalai dari tahun 2005 - 2010

Pada bulan Disember 2005, WordPress 2.0 dikeluarkan dengan papan pemuka pentadbir baru. Kawasan pentadbir baru ini adalah tinjauan menyeluruh skrin pentadbiran di WordPress.

Ini menggunakan JavaScript dan DHTML untuk membuat antara muka pengguna yang lebih baik di mana pengguna tidak perlu memuat halaman untuk melakukan beberapa tugas sederhana. Pengguna kini dapat menambahkan kategori dan tag pada catatan tanpa meninggalkan editor catatan atau menghapus komen tanpa memuatkan semula skrin komen.

WordPress 2.0 - Antara Muka Pentadbir

UI pentadbir baru yang berkilat bukanlah satu-satunya peningkatan yang ketara dalam siaran ini.

Ini adalah rilis pertama yang disertakan dengan plugin anti-spam Akismet yang telah dipasang sebelumnya. Ia juga dilengkapi dengan plugin sandaran pangkalan data WordPress, wp-db-backup, yang kemudian dijatuhkan pada tahun 2007. Satu lagi yang pertama untuk pelepasan ini adalah pengenalan fail functions.php dalam Sistem Tema.

Pada 1 Mac 2006, Automattic, syarikat yang diasaskan oleh pengasas WordPress Matt Mullenweg, memfailkan pendaftaran tanda dagangan untuk logo WordPress dan WordPress.

Pada tahun 2008, sebuah syarikat reka bentuk web bernama Happy Cog menyertai projek WordPress untuk membantu mereka bentuk antara muka pentadbir WordPress yang baru. Kajian kebolehgunaan dilakukan untuk merancang UI admin.

Sepanjang tahun, ciri-ciri baru seperti kod pendek, kemas kini satu klik, dan pemasangan pemalam terpasang ditambahkan ke WordPress dengan pelepasan yang berbeza.

Papan Pemuka WordPress 2.7

Pada bulan Jun 2010, Automattic, syarikat yang diasaskan oleh pengasas WordPress Matt Mullenweg, memindahkan hak milik dan tanda dagangan WordPress ke Yayasan WordPress. Ini merupakan momen penting dalam sejarah WordPress, kerana memastikan bahawa WordPress akan terus berkembang, dan tidak bergantung pada syarikat atau sekumpulan pemaju untuk meneruskan projek.

Pada 17 Jun 2010, WordPress 3.0 dikeluarkan. Ini adalah langkah utama ke arah WordPress sebagai CMS. Siaran ini memperkenalkan beberapa ciri seperti jenis pos tersuai, taksonomi kustom yang lebih baik, latar belakang kustom, tajuk, menu, bantuan kontekstual pada skrin pentadbir, dll. Projek WordPress MU digabungkan menjadi teras WordPress untuk membuat rangkaian Multisite.

Ia juga hadir dengan Twenty Ten, yang memulakan tradisi tema lalai baru untuk setiap tahun.

Pada 2011, Format pos dan bar pentadbir memasuki WordPress.

Pada masa itu, beberapa plugin WordPress yang hebat membina platform eCommerce yang hebat di atas WordPress. Ini membolehkan pengguna WordPress membuat kedai dalam talian dan membina laman web e-dagang yang kuat menggunakan WordPress.

Pada 2012, penyesuai tema, pratonton tema, dan pengurus media baru diperkenalkan. Ciri-ciri ini sangat membantu pengguna baru dalam membuat galeri gambar dan melihat pratonton tema sebelum mereka berubah menjadi tema baru.

Pada tahun 2013, WordPress 3.7 hadir dengan ciri kemas kini automatik baru yang membolehkan WordPress mengemas kini perisian laman web anda secara automatik untuk siaran kecil. Ciri kemas kini automatik sangat serupa dengan apa yang dilakukan penyemak imbas Google Chrome. Beberapa pengguna tidak menyukai ciri tersebut, jadi kami menulis tutorial tentang cara melumpuhkan automatibecometes.

Pada masa ini WordPress sudah menjadi CMS yang paling popular di dunia.

Pada bulan Disember 2013, WordPress 3.8 dilancarkan yang memperkenalkan MP6, antara muka pentadbir WordPress yang baru. Antaramuka baru ini responsif dan bertujuan untuk memberikan pengalaman pengguna yang lebih baik kepada pengguna, pada mana-mana peranti atau saiz skrin.

Skema warna pentadbir WordPress 3.8 pada peranti mudah alih

Pada 16 April 2014, WordPress 3.9 dikeluarkan. Ia memfokuskan diri untuk memperbaiki penyunting posting visual WordPress. Imej kini boleh diseret dan dijatuhkan terus ke editor pos. Pengguna kini dapat mengedit gambar tepat di dalam editor dan melihat pratonton galeri mereka di dalam editor. WordPress 3.9 juga memperkenalkan pratonton widget langsung, senarai main audio, dan beberapa peningkatan lain.

Lebih banyak penyempurnaan dibuat ke teras WordPress sepanjang tahun dengan pelepasan WordPress 4.0 dan WordPress 4.1 berikutnya.

2014 juga merupakan tahun pertama apabila muat turun bukan Inggeris untuk WordPress mengatasi muat turun bahasa Inggeris.

Pada tahun 2015, WordPress 4.2, 4.3, dan 4.4 dikeluarkan. Siaran ini memberi tumpuan kepada penyetempatan yang lebih baik, sokongan emoji, penyesuai tema, dan meletakkan infrastruktur untuk WordPress REST API.

Sokongan Emoji telah ditambahkan ke WordPress dalam 4.2

Pada tahun yang sama, WooCommerce, plugin eCommerce WordPress yang paling popular diperoleh oleh Automattic (syarikat yang diasaskan oleh pengasas bersama WordPress, Matt Mullenweg).

Pada tahun 2016, WordPress 4.5, 4.6, dan 4.7 dikeluarkan. Setiap rilis memperkenalkan beberapa ciri dan penambahbaikan baru. Perubahan yang paling ketara sepanjang tahun ini adalah kemas kini yang diperkemas untuk plugin dan tema, pemulihan kandungan dengan menggunakan penyimpanan penyemak imbas, dan fitur css khusus untuk penyesuai tema. Pada akhir tahun ini, WordPress.org mengumumkan secara aktif menyokong HTTP

Pada tahun 2017, WordPress 4.8 dan 4.9 dikeluarkan. Siaran ini membawa beberapa widget lalai baru untuk menambahkan audio, video, gambar, galeri, teks kaya, dan HTML. Siaran ini juga meletakkan asas untuk penyunting blok WordPress yang baru.

Pada tahun 2018, WordPress 5.0 dikeluarkan dengan pengalaman penyuntingan baru. Projek penyunting blok WordPress yang baru diberi nama Gutenberg. Lihat tutorial Gutenberg lengkap kami – penyunting blok WordPress.

Blok Gutenberg

Apa yang seterusnya untuk WordPress?

WordPress terus berkembang untuk memenuhi keperluan berjuta-juta penerbit web di seluruh dunia. Arah WordPress secara langsung bergantung pada keperluan pengguna. Kita boleh menganggap bahawa ia akan terus memperkasakan orang di seluruh dunia untuk membuat ruang web yang indah.

Kami harap artikel ini membantu anda memahami sejarah WordPress. Anda juga mungkin ingin melihat bagaimana WordPress berfungsi di belakang tabir (infografik) dan apakah plugin WordPress terbaik yang harus digunakan setiap laman web.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
    Like this post? Please share to your friends:
    Adblock
    detector
    map