Cara Memaparkan Kod dengan Mudah di Laman WordPress Anda

Adakah anda ingin memaparkan kod dalam catatan blog WordPress anda? Sekiranya anda cuba menambahkan kod seperti teks biasa, maka WordPress tidak akan memaparkannya dengan betul.


WordPress menjalankan kandungan anda melalui beberapa penapis pembersihan setiap kali anda menyimpan catatan. Penapis ini ada untuk memastikan seseorang tidak memasukkan kod melalui editor pos untuk menggodam laman web anda.

Dalam artikel ini, kami akan menunjukkan cara yang betul untuk memaparkan kod dengan mudah di laman WordPress anda. Kami akan menunjukkan kaedah yang berbeza, dan anda boleh memilih kaedah yang paling sesuai dengan keperluan anda.

Cara memaparkan kod dengan mudah dalam catatan WordPress

Kaedah 1. Paparkan Kod Menggunakan Editor Lalai di WordPress

Kaedah ini disyorkan untuk pemula dan pengguna yang tidak perlu sering memaparkan kod.

Cukup edit catatan blog atau halaman tempat anda ingin memaparkan kodnya. Pada skrin edit siaran, tambahkan blok kod baru ke siaran anda.

Tambahkan blok kod pada catatan WordPress anda

Anda kini boleh memasukkan coretan kod di kawasan teks blok.

Tambahkan kod ke catatan blog anda

Selepas itu, anda boleh menyimpan catatan blog anda dan melihat pratontonnya untuk melihat sekatan kod tersebut beraksi.

Kod PHP dipaparkan di WordPress

Bergantung pada tema WordPress anda, blok kod mungkin kelihatan berbeza di laman web anda.

Kaedah 2. Paparkan Kod di WordPress Menggunakan Plugin

Untuk kaedah ini, kami akan menggunakan plugin WordPress untuk memaparkan kod dalam catatan blog anda. Kaedah ini disyorkan untuk pengguna yang sering memaparkan kod dalam artikel mereka.

Ini memberi anda kelebihan berikut daripada blok kod lalai:

  • Ini membolehkan anda dengan mudah memaparkan kod dalam bahasa pengaturcaraan apa pun
  • Ia memaparkan kod dengan penekanan sintaks dan nombor garis
  • Pengguna anda dapat mempelajari kod dan menyalinnya dengan mudah

Pertama, anda perlu memasang dan mengaktifkan plugin SyntaxHighlighter Evolved. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat panduan langkah demi langkah kami mengenai cara memasang pemalam WordPress.

Setelah diaktifkan, anda boleh meneruskan dan mengedit catatan blog di mana anda mahu memaparkan kodnya. Pada skrin edit siaran, tambahkan blok ‘SyntaxHighlighter Code’ ke siaran anda.

Sekatan kod SyntaxHighlighter

Anda sekarang akan melihat sekatan kod baru di editor pos di mana anda boleh memasukkan kod anda. Setelah menambahkan kod, anda perlu memilih tetapan blok dari lajur kanan.

Tetapan blok kod SyntaxHighlighter

Pertama, anda perlu memilih bahasa untuk kod anda. Selepas itu, anda boleh mematikan nombor baris, memberikan nombor baris pertama, menonjolkan garis yang anda mahukan, dan mematikan ciri untuk membuat pautan dapat diklik.

Setelah selesai, simpan catatan anda dan klik pada butang pratonton untuk melihatnya beraksi.

Kod dipaparkan dengan sorotan sintaks

Plugin ini dilengkapi dengan beberapa skema warna dan tema. Untuk menukar tema warna, anda perlu melawat Tetapan »SyntaxHighlighter halaman.

Tetapan SyntaxHighlighter

Dari halaman tetapan, anda dapat memilih tema warna dan mengubah tetapan SyntaxHighlighter. Anda boleh menyimpan tetapan anda untuk melihat pratonton blok kod di bahagian bawah halaman.

Pratonton blok kod

Menggunakan SyntaxHighlighter dengan Classic Editor

Sekiranya anda masih menggunakan editor WordPress klasik lama, berikut adalah cara anda menggunakan plugin SyntaxHighlighter untuk menambahkan kod pada catatan blog WordPress anda.

Cukup bungkus kod anda dengan tanda kurung persegi dengan nama bahasa. Contohnya, jika anda akan menambahkan kod PHP, anda akan menambahkannya seperti ini:

[php]
<?php
fungsi peribadi get_time_tags () {
$ time = get_the_time (‘d M, Y’);
pulangkan masa $;
}
?>
[/ php]

Begitu juga, jika anda ingin menambahkan kod HTML, anda akan membungkus kod pendek HTML seperti ini:

[html]
Pautan contoh
[/ html]

Kaedah 3. Paparkan Kod di WordPress Secara Manual (Tanpa Plugin atau Blok)

Kaedah ini untuk pengguna lanjutan kerana memerlukan lebih banyak kerja dan tidak selalu berfungsi seperti yang diharapkan.

Ia sesuai untuk pengguna yang masih menggunakan editor klasik lama dan ingin memaparkan kod tanpa menggunakan pemalam.

Pertama, anda perlu memasukkan kod anda melalui alat pengekod entiti HTML dalam talian. Ini akan mengubah markup kod anda menjadi entiti HTML, yang akan membolehkan anda menambahkan kod dan memintas filter pembersihan WordPress.

Sekarang salin dan tampal kod anda di editor teks dan bungkus dan tag.

Menambah kod secara manual dalam editor klasik

Kod anda akan kelihatan seperti ini:

Ini adalah pautan contoh

Anda kini dapat menyimpan catatan anda dan melihat kodnya dalam tindakan. Penyemak imbas anda akan menukar entiti HTML dan pengguna dapat melihat dan menyalin kod yang betul.

Memaparkan kod secara manual di WordPress

Kami harap artikel ini membantu anda mempelajari cara memaparkan kod dengan mudah di laman WordPress anda. Anda juga mungkin ingin melihat senarai utama tip, trik, dan peretasan WordPress yang paling kami mahukan.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me