Cara Membuat Halaman Terpisah untuk Catatan Blog di WordPress

Adakah anda ingin membuat halaman berasingan untuk catatan blog di WordPress? Secara lalai, WordPress memaparkan catatan blog anda di laman utama.


Namun, jika anda membuat laman web perniagaan atau hanya ingin menyesuaikan halaman utama anda, maka anda mungkin menginginkan halaman yang terpisah untuk bahagian blog anda.

Dalam artikel ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara membuat halaman terpisah untuk catatan blog di WordPress dengan mudah.

Membuat halaman blog yang berasingan di WordPress

Tutorial Video

Langgan WPBeginner

Sekiranya anda lebih suka arahan bertulis, teruskan membaca.

Sediakan WordPress untuk Membuat Halaman Blog yang Berasingan

WordPress membolehkan anda mengkonfigurasi laman web anda dengan mudah untuk mempunyai halaman utama tersuai. Fitur ini juga memungkinkan anda memilih halaman lain di laman web anda untuk digunakan sebagai halaman blog anda.

Pertama, anda perlu membuat dua halaman di WordPress yang ingin anda gunakan sebagai halaman utama dan halaman blog anda.

Terbitkan blog dan halaman utama di WordPress

Anda tidak perlu menambahkan kandungan ke halaman tersebut, dan anda juga boleh menamakannya jika mahu. Sebagai contoh, beberapa laman web perniagaan menggunakan Berita untuk laman blog mereka.

Sebaik sahaja anda membuat halaman tersebut, anda boleh menuju ke Tetapan »Membaca halaman di kawasan pentadbir WordPress.

Di bawah bahagian ‘Paparan laman utama anda’, anda perlu mengklik pilihan ‘Halaman statik’. Selepas itu, anda boleh memilih halaman rumah dan blog yang anda buat lebih awal.

Pilih blog dan halaman utama

Anda kini boleh pergi ke Halaman »Semua Halaman bahagian di kawasan admin. Anda akan melihat blog dan beranda anda dengan label baru. Teruskan, dan klik pada pautan Lihat di bawah halaman tersebut untuk melihatnya.

Pratonton halaman blog

Penampilan halaman ini bergantung pada tema WordPress anda, dan anda mungkin perlu mengkonfigurasi tetapan tema anda.

Oleh kerana setiap tema WordPress mempunyai pilihan yang berbeza, anda mesti melihat dokumentasi tema anda atau melihat pilihan di bawah Rupa »Sesuaikan halaman.

Kami juga akan menunjukkan kepada anda kaedah lain kemudian dalam artikel ini.

Letakkan Pautan Halaman Blog ke Menu Navigasi Laman Web Anda

Pautan blog di menu navigasi

Sekarang setelah anda membuat halaman blog yang terpisah, mari bantu pelawat laman web anda menjumpainya.

Cukup kunjungi Rupa »Menu halaman dan tambahkan halaman Blog yang anda buat sebelumnya ke menu navigasi laman web anda.

Menambah pautan halaman blog ke menu navigasi

Untuk arahan yang lebih terperinci, lihat panduan pemula kami untuk menu navigasi di WordPress.

Menyesuaikan Halaman Utama Anda

Secara lalai, banyak tema WordPress dilengkapi dengan templat terpasang untuk memaparkan halaman statik sebagai halaman depan laman web anda. Walau bagaimanapun, anda masih perlu menyiapkannya di bawah Rupa »Sesuaikan.

Penyesuai tema

Beberapa tema WordPress juga membolehkan anda memilih templat beranda untuk halaman anda. Sekiranya tema anda disertakan dengan templat seperti itu, maka anda boleh memilihnya dengan mengedit laman Utama.

Memilih templat halaman

Akhirnya, anda boleh menggunakan plugin pembangun halaman WordPress untuk menggunakan seretan dan alat mudah untuk membuat halaman utama anda dari awal.

Kami mengesyorkan menggunakan Beaver Builder kerana ia adalah plugin pembangun halaman WordPress WordPress terbaik di pasaran. Sangat mudah digunakan, termasuk templat siap pakai, dan super fleksibel untuk membuat susun atur yang anda mahukan.

Menyunting laman utama di Beaver Builder

Untuk maklumat lebih lanjut, lihat tutorial kami tentang cara membuat cara membuat halaman utama tersuai di WordPress.

Sesuaikan Reka Bentuk Halaman Blog Anda

Secara lalai, WordPress secara automatik mencari templat dalam tema WordPress anda untuk memaparkan catatan di halaman blog yang berasingan.

Sekiranya tema anda tidak mempunyai tema, maka tema itu akan kembali secara automatik ke templat arkib. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat panduan kami mengenai hierarki templat WordPress.

Sekarang, jika anda tidak menyukai bagaimana tema anda mengendalikan halaman blog anda, anda boleh mengubahnya menggunakan beberapa alat tambahan dan tanpa menulis kod.

Pertama, anda perlu memasang dan mengaktifkan pemalam Beaver Builder dan Beaver Themer. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat panduan langkah demi langkah kami mengenai cara memasang pemalam WordPress.

Beaver Themer adalah plugin tambahan untuk Beaver Builder dan membolehkan anda tidak hanya membuat halaman tetapi keseluruhan tema WordPress baru dari awal.

Pertama, anda perlu melawat Pembangun Beaver »Tata Letaknya halaman dan klik pada butang Tambah Baru.

Susun aturnya

Dari sini anda dapat memberikan nama untuk susun atur anda, pilih ‘Themer Layout’ sebagai jenis anda, dan kemudian pilih Arkib sebagai susun atur anda.

Ini akan membuat susun atur bertema untuk templat arkib. Pada skrin seterusnya, anda perlu memilih ‘Post Archive’ untuk pilihan lokasi dan kemudian klik pada butang ‘Launch Beaver Builder’.

Lancarkan Beaver Builder

Ini akan membuka Beaver Builder dengan susun atur pilihan anda. Anda hanya boleh menunjukkan dan mengklik item apa pun di skrin dan mula mengeditnya. Anda juga dapat menambahkan baris, lajur, dan elemen web baru ke halaman.

Mengedit susun atur catatan blog anda di Beaver Builder

Untuk maklumat lebih lanjut, lihat panduan kami mengenai cara membuat tema WordPress tersuai (tanpa pengekodan).

Setelah selesai mengedit, anda hanya boleh menerbitkan susun atur anda. Selepas itu, lawati halaman blog anda untuk melihatnya beraksi.

Templat halaman blog

Kami harap artikel ini membantu anda membuat halaman terpisah untuk catatan blog di WordPress. Anda mungkin juga ingin melihat panduan kami tentang cara meningkatkan trafik blog dan senarai pemalam WordPress kami yang mesti dimiliki.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
    Like this post? Please share to your friends:
    Adblock
    detector
    map