Cara Membuat Laman Pementasan dengan Mudah untuk WordPress (Langkah demi Langkah)

Adakah anda ingin membuat laman web pementasan untuk WordPress tetapi tidak pasti dari mana hendak bermula?


Laman pementasan WordPress adalah laman web ujian yang boleh anda gunakan untuk “selamat” membuat kemas kini pemalam dan perubahan lain sebelum disiarkan.

Dahulu, sangat sukar untuk menyiapkan laman web pementasan WordPress, tetapi sekarang ini telah berubah sehingga orang bukan teknikal dapat melakukannya.

Dalam panduan langkah demi langkah ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara membuat persekitaran pementasan dengan mudah untuk laman WordPress anda. Kami akan merangkumi beberapa kaedah yang berbeza dan kebanyakannya hanya memerlukan beberapa klik.

Cara membuat laman web pementasan untuk WordPress

Apa itu Laman Pementasan?

Laman pementasan adalah klon laman web langsung anda yang digunakan untuk menguji perubahan sebelum menjadikannya langsung. Laman pementasan membantu anda menangkap kesilapan, jadi anda tidak akan melanggar laman web langsung anda.

Sebilangan besar pengguna memasang WordPress secara tempatan pada komputer Windows atau Mac mereka untuk menguji perubahan. Setelah selesai dengan kemas kini, mereka hanya memuat naik perubahan tersebut dari localhost ke pelayan langsung

Masalah terbesar dengan pendekatan ini adalah bagaimana jika sesuatu yang berfungsi di hos tempatan anda tidak berfungsi pada pelayan langsung?

Selalunya pelayan hosting WordPress tempatan dan langsung tidak menjalankan persekitaran yang sama.

Oleh kerana laman pementasan berada di pelayan hosting web anda, anda dapat dengan mudah mencegah semua kesalahan tersebut kerana menjalankan konfigurasi pelayan yang sama dengan laman web langsung anda.

Dengan itu, mari kita lihat cara menyediakan laman web pementasan untuk WordPress.

Cara Membuat Laman Pementasan WordPress dengan Mudah

Terdapat banyak cara untuk membuat laman web pementasan untuk WordPress. Yang paling mudah adalah menggunakan ciri laman web pementasan penyedia hosting anda.

Beberapa syarikat hosting WordPress terbaik sudah menawarkan laman web pementasan 1 klik. Sekiranya laman web anda dihoskan dengan salah satu daripadanya, maka anda boleh membuat laman web dengan mudah tanpa kerumitan.

Sekiranya anda tidak menggunakan salah satu penyelesaian hosting popular ini, maka kami juga mempunyai penyelesaian untuk membantu anda membuat laman web pementasan WordPress menggunakan pemalam (dan bahkan secara manual).

Untuk penyemakan imbas yang lebih pantas, anda boleh menggunakan navigasi di bawah untuk melompat ke bahagian yang paling sesuai untuk anda:

    Membuat Laman Pementasan di Bluehost

    Bluehost adalah salah satu syarikat hosting WordPress terbaik. Mereka menawarkan penyelesaian laman pementasan 1 klik cepat yang disertakan dengan semua rancangan mereka.

    Pertama, anda perlu log masuk ke kawasan pentadbir laman WordPress anda dan pergi ke Bluehost »Pementasan halaman.

    Pilihan laman pementasan di Bluehost

    Ini akan membawa anda ke wizard laman pementasan Bluehost. Seterusnya, anda perlu mengklik butang ‘Buat Laman Pementasan’ untuk meneruskan.

    Buat laman web pementasan di Bluehost

    Bluehost kini akan menyiapkan persekitaran pementasan untuk laman web anda. Setelah selesai, anda akan melihat mesej kejayaan dengan pautan untuk mengunjungi laman web pementasan anda.

    Pergi ke laman web pementasan anda

    Sekarang, anda boleh mengklik butang ‘Pergi ke laman pementasan’ untuk meneruskan.

    Anda akan sampai ke kawasan pentadbir laman WordPress pementasan anda. Anda akan melihat butang merah di atas bar pentadbir untuk menunjukkan bahawa anda bekerja di persekitaran pementasan.

    Anda boleh terus maju dan bekerja di laman web anda tanpa bimbang ia mempengaruhi laman web anda.

    Menyebarkan perubahan dari pementasan ke laman langsung di Bluehost

    Setelah anda bersedia untuk mendorong perubahan dari pementasan ke laman langsung, pergi ke Bluehost »Pementasan halaman.

    Sebarkan pementasan ke laman web langsung di Bluehost

    Tatal ke bahagian Pilihan Penerapan. Anda akan melihat tiga pilihan untuk penggunaan. Anda hanya dapat menyebarkan fail, hanya pangkalan data, atau kedua-dua fail dan pangkalan data.

    Sekiranya anda tidak pasti, klik pada butang Terapkan Fail dan Pangkalan Data untuk menerapkan semua perubahan dari lingkungan pementasan.

    Ini akan memunculkan pop timbul di mana anda akan diminta untuk mengesahkan bahawa anda ingin menyebarkan laman pementasan ke laman produksi. Klik butang ‘Ya, Mari Letakkan’ untuk meneruskan.

    Sahkan penggunaan

    Bluehost kini akan mula menyebarkan laman pementasan anda ke laman langsung. Bergantung pada saiz laman web anda, ini mungkin memerlukan sedikit masa.

    Munculan akan hilang secara automatik apabila penyebaran selesai. Anda kini boleh mengunjungi laman web langsung anda untuk melihat perubahan yang berlaku pada laman web produksi anda.

    Membuat Laman Pementasan di SiteGround

    SiteGround adalah syarikat hosting WordPress teratas yang menawarkan ciri pementasan 1 klik dengan rancangan GrowBig dan GoGeek mereka. Sekiranya laman web anda dihoskan dengan SiteGround, maka ini adalah cara anda membuat laman web pementasan.

    Pertama, anda perlu log masuk ke papan pemuka cPanel SiteGround anda. Seterusnya, tatal ke bawah ke bahagian ‘Alat WordPress’ dan kemudian klik pada ikon Pementasan.

    Ikon pementasan di SiteGround cPanel

    Ini akan membawa anda ke halaman laman pementasan. Dari sini, anda perlu menambahkan laman web anda kepada pengurus laman web pementasan. Setelah selesai, klik pada butang ‘Tambah WordPress’ untuk meneruskan.

    Tambahkan laman web untuk pengurus pementasan

    Pada skrin seterusnya, anda perlu memilih URL tempat laman web anda dipasang. Sekiranya laman WordPress anda dipasang di sub-direktori, maka anda boleh menambahkannya di medan di sebelahnya dan klik pada butang Tambah URL untuk terus maju.

    Pilih URL

    Pengurus laman web pementasan akan mengesan laman web anda dan menambahkannya ke halaman. Anda sekarang boleh mengklik butang ‘Buat Salinan Pementasan’ untuk meneruskan.

    Buat salinan laman web pementasan

    Anda akan melihat pop timbul yang membolehkan anda melindungi kata laluan laman anda. Ini adalah idea yang baik kerana ia menghalang orang lain daripada memasuki laman web anda. Ini juga menghalang Google mengindeks kandungan pendua.

    Teruskan dan berikan nama pengguna / kata laluan dan kemudian klik ‘Teruskan’.

    Kata laluan melindungi laman pementasan

    SiteGround kini akan mewujudkan persekitaran pementasan untuk laman web WordPress anda.

    Setelah selesai, anda akan melihat pengurus laman pementasan dengan pautan ke kawasan pentadbir laman pementasan anda. Teruskan dan mulakan kerja di laman pementasan WordPress anda.

    Setelah selesai membuat perubahan pada laman web anda, anda dapat mendorongnya secara langsung dengan pergi ke halaman pementasan di cPanel. Anda perlu mengklik butang ‘Uruskan Salinan Pementasan’ di sebelah laman web anda.

    Uruskan salinan pementasan

    Di halaman seterusnya, anda boleh mengklik pada butang ‘Tekan untuk hidup’ untuk mendorong perubahan dari pementasan ke laman web langsung anda.

    Terapkan pementasan untuk hidup

    Membuat Laman Pementasan di WP Engine

    WP Engine adalah syarikat hosting terurus WordPress terbaik di dunia. Hosting WordPress yang diuruskan adalah perkhidmatan concierge untuk laman WordPress anda di mana penyedia hosting mengurus kemas kini, sandaran, keselamatan dan prestasi.

    WP Engine menawarkan penyelesaian pementasan satu klik dengan semua rancangan mereka. Sekiranya anda menggunakan WP Engine untuk menghoskan laman web anda, maka ini adalah bagaimana anda akan mengatur persekitaran pementasan untuk laman web anda.

    Pertama, anda perlu log masuk ke papan pemuka WP Engine anda. Seterusnya, pergi ke laman Sites dan pilih laman web anda dengan mengkliknya.

    Laman Web WP Engine

    Ini akan membawa anda ke papan pemuka laman web anda. Sekarang, anda perlu mengklik pautan Tambah Pementasan dari lajur kiri.

    Tambahkan laman pementasan di WP Engine

    Pada skrin seterusnya, anda perlu memasukkan nama untuk laman pementasan anda di bawah tab ‘Buat Baru’. Nama ini juga akan menjadi subdomain dari laman pementasan anda.

    Buat laman web pementasan baru

    Klik pada butang Buat Lingkungan untuk meneruskan.

    WP Engine kini akan membuat laman web pementasan untuk anda. Walau bagaimanapun, persekitaran pementasan ini hanyalah laman WordPress kosong yang tidak mempunyai kandungan laman web langsung anda.

    Mari kita ubah ini.

    Beralih ke persekitaran pengeluaran anda dengan mengklik pengeluaran dari lajur kiri. Pada skrin seterusnya, klik pada butang Salin ke di sudut kanan atas skrin.

    Salin ke pementasan

    Seterusnya, anda akan diminta memilih titik sandaran yang ingin anda gunakan untuk laman pementasan anda. Sekiranya tidak pasti, pilih sandaran terkini laman web anda.

    Pilih titik sandaran

    Klik pada butang salin pratonton untuk meneruskan.

    Anda akan melihat pop timbul amaran yang memberitahu anda bahawa anda menyalin laman web sumber ke persekitaran pementasan. Klik pada butang Salin Persekitaran untuk meneruskan.

    Salin amaran laman web

    WP Engine kini akan menyalin laman web langsung anda ke persekitaran pementasan. Anda akan menerima pemberitahuan e-mel apabila selesai.

    Selepas itu, anda boleh log masuk ke laman web pementasan anda menggunakan nama pengguna dan kata laluan pentadbir yang sama dengan laman web langsung anda.

    Menggunakan Staging ke Laman Web Langsung di WP Engine

    Apabila anda bersedia untuk mendorong perubahan dari laman pementasan WordPress anda ke laman langsung, pertama anda perlu membuat titik cadangan untuk laman pementasan anda.

    Titik sandaran sama seperti menyimpan kemajuan anda dalam permainan. Anda perlu membuatnya sebelum menerapkan perubahan laman pementasan anda ke laman langsung.

    Cukup pergi ke papan pemuka WP Engine dan klik Pementasan »Titik Sandaran menu dari lajur kiri.

    Buat titik sandaran untuk laman web pementasan anda

    Seterusnya, berikan penerangan untuk sandaran anda supaya anda dapat mengingat perubahannya kemudian, dan kemudian klik pada butang ‘Buat pementasan sandaran’.

    Buat sandaran laman pementasan anda

    WP Engine kini akan membuat titik sandaran untuk laman web anda. Anda akan menerima pemberitahuan e-mel apabila sandaran anda selesai.

    Anda kini bersedia menggunakan laman pementasan anda.

    Cukup klik pada butang ‘Salin ke’ di sudut kanan atas skrin dan pilih ‘Pengeluaran’.

    Salin ke pengeluaran

    Seterusnya, anda akan diminta memilih titik sandaran. Kali ini pilih sandaran yang anda buat sebelumnya dan klik pada butang pratonton.

    Pilih titik sandaran

    Anda akan melihat mesej amaran, tetapi teruskan dan klik pada butang ‘Salin Lingkungan’ untuk meneruskan.

    Menyalin persekitaran

    WP Engine kini akan menyalin persekitaran pementasan anda ke laman web langsung anda. Anda akan menerima pemberitahuan e-mel apabila selesai.

    Selepas itu, anda boleh log masuk ke laman web langsung anda untuk memastikan semuanya berjalan lancar, dan semestinya kerana anda telah menguji semua perubahan anda pada peringkat.

    Membuat Laman Pementasan menggunakan WordPress Plugin

    Sekiranya syarikat hosting WordPress anda tidak menyediakan ciri laman pementasan, anda masih boleh membuat laman web pementasan menggunakan pemalam WordPress.

    Terdapat beberapa kelemahan menggunakan kaedah ini.

    Pertama, plugin mempunyai kawalan terhad pada pelayan hosting anda. Inilah sebabnya mengapa ia tidak selalu memberikan hasil yang terbaik.

    Kedua, plugin yang akan kita gunakan akan menyimpan laman pementasan anda di pelayan mereka sendiri. Sekiranya anda prihatin terhadap privasi dan perlindungan data, maka ini mungkin bukan situasi yang sesuai untuk anda.

    Oleh itu, mari kita lihat bagaimana membuat laman WordPress pementasan menggunakan pemalam WordPress.

    Perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah memasang dan mengaktifkan plugin WP Stagecoach. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat panduan langkah demi langkah kami mengenai cara memasang pemalam WordPress.

    Setelah diaktifkan, pemalam akan menambahkan item menu baru yang berlabel WP Stagecoach ke bar pentadbir anda. Mengkliknya akan membawa anda ke halaman tetapan pemalam.

    Tetapan WP Stagecoach

    Anda perlu memasukkan nama pengguna WP Stagecoach dan kunci API yang boleh anda temukan di bawah akaun anda di laman web pemalam.

    Selepas itu, anda akan dapat membuat laman web pementasan anda.

    Anda perlu memberikan nama untuk laman pementasan anda. Nama ini juga akan digunakan sebagai subdomain laman web pementasan WordPress anda.

    Jangan lupa untuk mencentang kotak di sebelah pilihan ‘Kata laluan melindungi laman pementasan’. Ini akan melindungi laman web pementasan anda dari pandangan umum dan mesin carian.

    Buat laman web pementasan menggunakan WP Stagecoach

    Seterusnya, klik pada butang ‘Ride The Stagecoach’ untuk meneruskan.

    Plugin sekarang akan membuat sandaran fail dan pangkalan data WordPress anda untuk mengeksportnya ke laman pementasan anda. Setelah selesai, anda akan melihat pautan ke laman pementasan anda, dan kawasan pentadbirnya.

    Anda boleh mengklik pautan untuk mengunjungi laman web pementasan anda dan mula mengusahakannya.

    Menyebarkan Laman Pementasan untuk Hidup Menggunakan WP Stagecoach

    Setelah anda bersedia untuk mengimport perubahan ke laman web langsung anda, kunjungi WP Stagecoach »Perubahan Import halaman dan klik pada butang periksa perubahan.

    Plugin sekarang akan memeriksa perubahan di laman pementasan anda dan kemudian menunjukkan pilihan untuk mengimportnya.

    Memberi kesan perubahan dari pementasan

    Anda dapat memilih untuk mengimpor hanya perubahan fail, hanya perubahan pangkalan data, atau semua perubahan. Seterusnya, klik pada butang import untuk meneruskan.

    Pemalam akan menunjukkan kemajuan pengimportan dan akan memberitahu anda apabila selesai. Anda kini boleh menguji laman web langsung anda untuk melihat apakah semua perubahan berjaya diimport.

    Buat Tapak Pementasan untuk WordPress Secara Manual

    Kaedah ini menghendaki anda membuat laman pementasan secara manual untuk pemasangan WordPress anda. Ini untuk pengguna yang maju dan memerlukan lebih banyak kerja daripada kaedah lain yang dijelaskan di atas.

    Kelemahan lain dari kaedah ini adalah bahawa laman web anda tidak akan tersedia buat sementara waktu ketika menggunakan perubahan dari pementasan ke pelayan langsung.

    Oleh itu, mari kita lihat cara membuat persekitaran pementasan secara manual untuk laman WordPress anda.

    Pertama, anda perlu membuat subdomain untuk laman web pementasan anda. Pergi ke papan pemuka akaun hosting anda dan klik pada pautan Subdomain yang terletak di bawah bahagian domain.

    Buat subdomain untuk laman pementasan anda

    Catatan: Kami menggunakan Bluehost dalam tangkapan skrin contoh kami, jadi skrin anda mungkin kelihatan berbeza.

    Berikan nama untuk subdomain anda (contohnya, pementasan) dan kemudian klik pada butang buat.

    Panel kawalan hosting anda sekarang akan menambah subdomain anda, yang boleh anda gunakan untuk mengimport laman WordPress langsung anda.

    Seterusnya, anda perlu memasang dan mengaktifkan pemalam Duplicator di laman web langsung anda.

    Setelah diaktifkan, anda perlu mengklik menu Duplicator di bar sisi admin WordPress anda dan klik pada butang buat baru.

    Buat pakej Pendua

    Selepas itu, anda akan diminta untuk mengklik butang Next untuk meneruskan.

    Duplicator kini akan menjalankan wizard pendua laman web. Pertama, ia akan menjalankan beberapa ujian untuk melihat sama ada semuanya teratur. Sekiranya semua item ditandai ‘Baik’, maka klik pada butang ‘Bangun’.

    Membangun pakej

    Plugin sekarang akan mula membuat pakej pendua dari laman WordPress anda. Proses ini mungkin memakan masa beberapa minit bergantung pada ukuran laman web anda.

    Setelah selesai, anda akan melihat pilihan muat turun untuk pakej Installer dan Arkib. Anda perlu mengklik pautan ‘Muat turun satu klik’ untuk memuat turun kedua-dua fail di komputer anda.

    Muat turun dan pakej dan fail pemasang

    Laman web pementasan WordPress baru anda memerlukan pangkalan data baru. Mari buat.

    Pergi ke panel kawalan akaun hosting WordPress anda dan klik pada ikon Pangkalan Data MySQL yang terletak di bawah bahagian Pangkalan Data.

    Pangkalan Data MySQL

    Pada skrin seterusnya, berikan nama untuk pangkalan data anda dan kemudian klik pada butang buat pangkalan data.

    Buat pangkalan data

    Seterusnya, anda perlu membuat pengguna MySQL untuk pangkalan data anda. Tatal ke bahagian Pengguna MySQL dan berikan nama pengguna dan kata laluan untuk pengguna pangkalan data baru anda.

    Buat pengguna MySQL

    Sekarang anda perlu memberikan izin kepada pengguna ini untuk mengakses dan mengubah pangkalan data yang anda buat sebelumnya. Cukup tatal ke bawah ke bahagian ‘Tambahkan pengguna ke pangkalan data’ dan pilih pangkalan data anda dan pengguna yang baru anda buat.

    Tambahkan pengguna ke pangkalan data

    Selepas itu, klik pada butang ‘Tambah’ untuk meneruskan.

    Anda akan diminta untuk memilih hak istimewa bagi pengguna. Teruskan dan pilih kotak centang ‘Semua Keistimewaan’ dan kemudian klik pada butang ‘Buat perubahan’.

    Beri hak istimewa

    Kini pangkalan data anda siap digunakan untuk laman web pementasan anda.

    Seterusnya, anda perlu membuka tab penyemak imbas baru dan lawati memasuki subdomain laman pementasan anda seperti ini:

    https://yoursubdomain.example.com/installer.php

    Jangan lupa ganti subdomain anda dengan subdomain sebenar dan example.com dengan nama domain anda sendiri.

    Ini akan melancarkan wizard pemasang Duplicator.

    Wizard pemasang pendua

    Pemasang akan mencari fail arkib. Anda perlu menandakan kotak pilihan terma dan syarat dan klik pada butang seterusnya untuk meneruskan.

    Sekarang, pemasang akan meminta anda memasukkan maklumat pangkalan data WordPress anda.

    Tuan rumah anda mungkin akan menjadi hos tempatan. Selepas itu, anda akan memasukkan butiran pangkalan data yang anda buat untuk nama domain baru anda pada langkah sebelumnya.

    Sambungkan pangkalan data

    Setelah selesai, klik pada butang seterusnya untuk meneruskan.

    Pendua kini akan membongkar sandaran pangkalan data WordPress anda dari arkib ke pangkalan data baru anda.

    Seterusnya, ia akan meminta anda mengemas kini URL laman web atau Laluan. Anda tidak perlu mengubah apa-apa kerana secara automatik mengesan URL subdomain baru dan jalannya.

    Sekiranya tidak, anda boleh menukar URL ke subdomain baru anda. Selepas itu, klik pada butang seterusnya untuk meneruskan.

    Kemas kini URL jika diperlukan

    Pendua kini akan menyelesaikan penghijrahan.

    Anda boleh mengklik butang ‘Login Admin’ untuk memasuki kawasan admin WordPress di laman web anda di laman pementasan baru.

    Sekarang anda telah menyediakan laman web pementasan anda. Mari lindungi dengan menambahkan perlindungan kata laluan ke subdomain anda.

    Pergi ke papan pemuka cPanel akaun hosting anda dan klik pada ikon privasi direktori.

    Privasi direktori

    Seterusnya, anda perlu memilih folder subdomain anda dan kemudian pilih pilihan untuk ‘lindungi kata laluan ini direktori’. Anda akan diminta memberikan nama untuk tetapan ini, dan kemudian memasukkan nama pengguna dan kata laluan.

    Kata laluan melindungi laman web pementasan anda

    Klik pada butang simpan untuk menyimpan tetapan anda. Laman pementasan anda kini akan disembunyikan di sebalik perlindungan kata laluan.

    Anda kini boleh bekerja di laman pementasan anda dan membuat perubahan yang anda mahukan.

    Menyebarkan Tapak Pementasan Secara Manual untuk Hidup

    Setelah anda bersedia menerapkan perubahan dari laman pementasan anda ke pelayan langsung, anda akan mengikuti langkah yang sama seperti yang dinyatakan di atas.

    Cukup buat pakej Pendua baru di laman pementasan anda dan muat turun fail Pemasang dan Arkib ke komputer anda.

    Seterusnya, anda perlu pergi ke laman langsung anda dan membuat sandaran WordPress yang lengkap (anda boleh menggunakan Duplicator untuk membuat sandaran lengkap juga).

    Setelah selesai, anda perlu memadam semua fail dan folder WordPress dari laman web langsung anda. Ini bermaksud laman WordPress anda akan ditutup sebentar.

    Akhirnya, ikuti arahan di atas untuk menjalankan wizard pemasang Duplicator untuk mengimport laman pementasan ke pelayan langsung.

    Seperti yang anda lihat, kaedah terakhir sama sekali bukan kaedah terbaik. Anda harus mengelakkan perkara ini dengan segala cara. Kami mengesyorkan menggunakan penyedia hosting yang boleh dipercayai seperti Bluehost, SiteGround, atau WP Engine yang menawarkan ciri laman web pementasan terbina dalam.

    Kami harap artikel ini dapat membantu anda mempelajari cara membuat persekitaran pementasan dengan mudah untuk laman WordPress anda. Sekiranya anda menghadapi sebarang masalah, lihat panduan utama kami untuk memperbaiki kesalahan WordPress yang paling biasa.

    Jeffrey Wilson Administrator
    Sorry! The Author has not filled his profile.
    follow me
      Like this post? Please share to your friends:
      Adblock
      detector
      map