Cara Membuat Laman WordPress Tempatan Menggunakan XAMPP

Adakah anda ingin membuat laman WordPress tempatan di komputer anda menggunakan XAMPP? Memasang WordPress di komputer membantu anda mencuba WordPress, menguji tema / pemalam, dan mempelajari pengembangan WordPress. Dalam artikel ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara membuat laman WordPress tempatan Menggunakan XAMPP.


Buat laman web WordPress tempatan menggunakan XAMPP

Mengapa Membuat Laman WordPress Tempatan?

Membuat laman WordPress tempatan adalah amalan biasa di kalangan pembangun dan pemilik laman web. Ini membolehkan anda menguji WordPress tanpa membuat laman web sebenar di internet.

Laman web tempatan hanya dapat dilihat oleh komputer anda. Anda boleh mencuba pelbagai tema dan plugin WordPress, menguji ciri mereka, dan mempelajari asas-asas WordPress.

Sekiranya anda sudah mempunyai laman web WordPress, anda boleh membuat salinan laman web tempatan di komputer anda untuk mencuba kemas kini pemalam baru sebelum melaksanakannya di laman web langsung anda.

Penting: Laman web tempatan hanya dapat dilihat oleh anda di komputer anda. Sekiranya anda ingin membina laman WordPress langsung, maka anda memerlukan nama domain dan hosting WordPress. Ikuti arahan langkah demi langkah dalam cara kami memulakan panduan blog WordPress apabila anda sudah bersedia untuk membuat laman web langsung.

Setelah itu, mari kita lihat cara memasang WordPress secara tempatan di Windows, Mac, atau Linux menggunakan XAMPP.

Apa itu XAMPP?

Untuk membuat laman WordPress tempatan, anda perlu menyediakan perisian pelayan web (Apache), PHP, dan MySQL di komputer anda.

PHP adalah bahasa pengaturcaraan dan MySQL adalah perisian pengurusan pangkalan data. Kedua-dua mereka dikehendaki menjalankan WordPress.

Memasang setiap perisian ini secara berasingan agak sukar bagi pemula. Di sinilah XAMPP masuk.

XAMPP memudahkan anda membina laman web WordPress secara tempatan. Ia tersedia untuk komputer berasaskan Windows, Mac, dan Linux.

Mari kita mulakan.

Memasang XAMPP pada Komputer Anda

Pertama, anda perlu melayari laman web XAMPP dan klik pada butang muat turun untuk sistem operasi anda.

Muat turun XAMPP

Bergantung pada sistem operasi anda, wizard pemasangan dan antara muka aplikasi anda mungkin berbeza dengan tangkapan skrin di sini. Demi artikel ini, kami akan menunjukkan kepada anda versi perisian Windows.

Selepas memuat turun XAMPP, anda perlu mengklik dan menjalankan pemasang.

Wizard persediaan XAMPP

XAMPP akan bertanya di mana anda ingin memasang perisian dan paket mana yang ingin anda pasang. Tetapan lalai akan berfungsi untuk kebanyakan pengguna. Terus klik pada ‘Next’ untuk menyelesaikan wizard persediaan.

Setelah menyelesaikan wizard, periksa pilihan ‘mulakan panel kawalan sekarang’ dan kemudian klik pada butang selesai.

Persiapan selesai

Ini akan melancarkan panel kawalan XAMPP. Teruskan dan klik pada butang mula di sebelah Apache dan MySQL.

Mulakan Apache dan MySQL

XAMPP kini akan memulakan Apache dan MySQL. Anda mungkin melihat pemberitahuan Windows Firewall, penting untuk anda mengklik butang ‘Izinkan Akses’ untuk kedua-dua aplikasi berjalan di komputer anda.

Benarkan akses firewall ke Apache dan MySQL

Setelah kedua-dua aplikasi dimulakan, nama mereka akan diserlahkan dalam Hijau.

Anda berjaya memasang XAMPP di komputer anda.

Sekarang anda sudah bersedia untuk membuat laman web tempatan dan memasang WordPress menggunakan XAMPP.

Membuat Laman WordPress Tempatan dengan XAMPP

Pertama, anda perlu memuat turun WordPress. Lawati laman web WordPress.org dan klik pada butang ‘Muat turun WordPress’.

Muat turun WordPress

Selepas memuat turun WordPress, anda perlu mengekstrak fail zip, dan anda akan melihat folder wordpress. Anda perlu menyalin folder ini.

Salin folder WordPress

Seterusnya, pergi ke folder pemasangan XAMPP anda.

Pada Windows akan menjadi C: / Program Files / XAMPP / htdocs atau C: \ Xampp \ htdocs folder.

Pada Mac, ia akan menjadi folder Applications / XAMPP / htdocs.

Tampal folder wordpress yang anda salin tadi di dalam htdocs.

Namakan semula folder WordPress

Kami mengesyorkan menamakan semula folder wordpress ke laman web1. Ini akan membantu anda mengenal pasti laman web tempatan anda dengan mudah.

Seterusnya, anda perlu membuka penyemak imbas web kegemaran anda dan melayari localhost / laman web1. Anda akan melihat halaman seperti ini:

Pra persediaan WordPress

Halaman ini akan memberitahu anda bahawa WordPress memerlukan nama pangkalan data, nama pengguna pangkalan data, kata laluan, dan maklumat hos.

Mari buat pangkalan data untuk laman WordPress anda.

Anda perlu membuka tab penyemak imbas baru dan melawat localhost / phpmyadmin /. Ini akan melancarkan aplikasi phpMyAdmin yang sudah dipasang sebelumnya dengan XAMPP. Ini membolehkan anda mengurus pangkalan data anda dengan mudah menggunakan antara muka yang lebih sederhana.

Anda perlu mengklik Pangkalan Data, memberikan nama untuk pangkalan data baru anda, dan kemudian klik pada butang buat untuk meneruskan.

Membuat pangkalan data MySQL untuk laman WordPress tempatan anda

Setelah anda membuat pangkalan data, anda dapat menggunakannya untuk laman WordPress anda.

Beralih kembali ke / localhost / laman web1 / tab penyemak imbas dan klik pada butang ‘Mari Mari’.

Pada skrin seterusnya, anda akan diminta untuk memberikan maklumat pangkalan data WordPress anda.

Masukkan nama pangkalan data yang anda buat sebelumnya. Nama pengguna anda adalah ‘root’ dan anda harus membiarkan bidang kata laluan kosong. Untuk bidang host pangkalan data, anda perlu menggunakan localhost.

Lihat tangkapan skrin di bawah:

Sambungkan pangkalan data WordPress anda

Setelah selesai, klik pada butang ‘Kirim’ untuk meneruskan.

Sekiranya anda menggunakan Windows atau Linux, WordPress sekarang akan menyimpan tetapan ini dalam fail konfigurasi WordPress anda yang disebut fail wp-config.php.

Walau bagaimanapun, jika anda menggunakan Mac, maka ia akan menunjukkan kandungan fail kepada anda dan akan meminta anda membuatnya.

Anda perlu membuat fail ini di folder root laman web anda.

Setelah membuat fail, tampal teks yang anda salin sebelumnya di dalamnya. Seterusnya, anda perlu menyimpan fail dan kembali ke pemasang WordPress untuk meneruskan.

Pada langkah seterusnya, WordPress akan meminta anda memberikan maklumat mengenai laman web anda. Pertama, masukkan tajuk yang ingin anda gunakan untuk laman web ini.

Selepas itu anda perlu memasukkan nama pengguna, kata laluan, dan alamat e-mel untuk akaun pentadbir anda.

Masukkan maklumat laman web WordPress anda

Setelah anda mengisi semua maklumat, klik pada butang ‘Pasang WordPress’ untuk meneruskan.

WordPress kini akan menjalankan pemasangan dan meminta anda masuk setelah selesai.

Anda boleh log masuk ke laman web anda dengan pergi ke / localhost / laman web1 / wp-admin page dan menggunakan nama pengguna / kata laluan yang anda masukkan semasa pemasangan untuk log masuk.

Skrin log masuk WordPress

Perkara yang mesti dicuba setelah membuat laman web WordPress tempatan

Setelah anda membuat laman WordPress tempatan anda menggunakan XAMPP, anda dapat mengusahakannya seperti yang anda lakukan di laman WordPress langsung.

Kepala ke Penampilan untuk menyesuaikan penampilan laman web anda atau memasang tema baru. Berikut adalah beberapa tema percuma yang boleh anda cuba.

Perkara seterusnya yang anda ingin cuba ialah pemalam WordPress. Plugin adalah seperti aplikasi untuk laman WordPress anda dan membolehkan anda menambahkan ciri menarik seperti borang kenalan, galeri foto, kedai eCommerce, dll..

Perlu bantuan memasang pemalam? Lihat panduan langkah demi langkah kami mengenai cara memasang pemalam WordPress.

Setelah bekerja di laman WordPress tempatan anda, anda mungkin ingin memindahkannya ke pelayan langsung. Pergi ke panduan langkah demi langkah kami mengenai cara memindahkan WordPress dari pelayan tempatan ke laman web langsung.

Kami harap artikel ini dapat membantu anda mempelajari cara membuat laman WordPress tempatan menggunakan XAMPP. Anda mungkin juga ingin melihat cara alternatif untuk membuat laman WordPress tempatan di Windows menggunakan Wampserver, dan di Mac menggunakan MAMP.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me