Cara Memindahkan WordPress ke Host atau Pelayan Baru Tanpa Waktu Henti

Adakah anda merancang untuk memindahkan laman WordPress anda ke syarikat hosting baru atau pelayan yang berbeza? Risiko terbesar ketika menukar web hosting atau memindahkan laman web ke pelayan baru adalah kehilangan data dan waktu henti.


Kedua-duanya dapat menjadikan laman web anda sementara tidak dapat diakses oleh pengguna dan mesin pencari yang dapat mengakibatkan kehilangan penjualan dan peringkat mesin pencari.

Dalam tutorial langkah demi langkah ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara memindahkan laman WordPress anda ke hos baru dengan selamat tanpa waktu henti.

Kami juga akan menjawab soalan yang paling sering ditanya mengenai pemindahan laman WordPress ke penyedia hosting baru, jadi anda tidak dapat melakukan beberapa kesalahan biasa.

Memindahkan WordPress dari satu host ke host yang lain

Penting: Sebelum memulakan, kami ingin anda mengetahui bahawa banyak syarikat hosting WordPress menawarkan perkhidmatan migrasi percuma. Ini mungkin tidak disenaraikan di laman web mereka, jadi yang harus anda lakukan hanyalah bertanya. Biasanya percuma, tetapi ada yang mengenakan sedikit bayaran.

Setelah itu, mari kita lihat langkah-langkah yang akan kita laksanakan untuk memindahkan WordPress ke pelayan hosting baru (tanpa waktu henti).

    Sedia? Mari kita mulakan.

    Langkah 1: Pilih Host WordPress Baru Anda

    Sekiranya anda terjebak dengan hos web yang perlahan walaupun setelah mengoptimumkan kelajuan dan prestasi WordPress, sudah tiba masanya untuk memindahkan laman WordPress anda ke hos baru yang dapat menangani lalu lintas anda yang semakin meningkat.

    Semasa mencari penyedia hosting WordPress yang baru, penting untuk memilih dengan berhati-hati, jadi anda tidak perlu bergerak lagi dalam masa terdekat.

    Inilah yang kami cadangkan:

    • Untuk dipercayai hosting bersama, kami mengesyorkan pergi dengan Bluehost. Mereka disyorkan secara rasmi oleh WordPress.org. Dengan menggunakan kupon Bluehost kami, pengguna WPBeginner mendapat potongan 60% dan nama domain percuma.
    • Sekiranya anda mencari hosting awan atau khusus lokasi penyedia, maka kami mengesyorkan anda melihat Siteground. Mereka mempunyai pusat data di 3 benua yang berbeza.
    • Sekiranya anda mencari hosting WordPress yang dikendalikan, maka kami mengesyorkan anda melihat WP Engine. Mereka adalah penyedia terbaik dan terkenal di industri ini.

    Setelah membeli hosting baru anda, JANGAN pasang WordPress. Kami akan melakukannya kemudian.

    Buat masa ini, akaun hosting web baru anda harus kosong sepenuhnya tanpa fail atau folder di direktori utama anda.

    Langkah 2: Siapkan Pendua untuk Migrasi Mudah

    Perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah memasang dan mengaktifkan plugin Duplicator percuma di laman web yang ingin anda pindahkan. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat panduan langkah demi langkah kami mengenai cara memasang pemalam WordPress.

    Pendua adalah pemalam percuma yang sangat kami cadangkan. Anda juga dapat menggunakannya untuk memindahkan laman web anda ke nama domain baru tanpa kehilangan SEO.

    Walau bagaimanapun, dalam artikel ini, kami akan membimbing anda bagaimana menggunakannya untuk memindahkan laman WordPress anda dari satu host ke host lain tanpa waktu henti.

    Setelah anda memasang dan mengaktifkan Duplicator, pergi ke Pendua »Pakej halaman di kawasan pentadbir WordPress anda.

    Seterusnya, anda perlu mengklik butang ‘Buat Baru’ di sudut kanan atas.

    Membuat pakej baru di Duplicator

    Selepas itu, klik butang Next dan ikuti langkah-langkah untuk membuat pakej anda.

    Pendua membuat wizard pakej

    Pastikan hasil imbasan anda diperiksa (semuanya mesti dinyatakan “Bagus”), dan kemudian klik Membina butang.

    Membangun pakej

    Prosesnya mungkin memerlukan beberapa minit untuk diselesaikan, jadi biarkan tab terbuka semasa pemalam menjalankan tugasnya.

    Setelah proses selesai, anda akan melihat pilihan muat turun untuk pemasang dan pakej Arkib. Anda perlu mengklik pautan ‘Muat turun satu klik’ untuk memuat turun kedua fail tersebut.

    Muat turun fail pakej

    Fail arkib adalah salinan laman web lengkap anda, dan fail pemasang akan mengautomasikan proses pemasangan untuk anda.

    Langkah 3: Import Laman WordPress Anda ke Host Baru

    Setelah anda memuat turun fail arkib dan pemasang, langkah seterusnya adalah memuat naiknya ke hos web baru anda.

    Anda boleh melakukan ini dengan menyambung ke host web baru anda menggunakan FTP.

    Sekiranya anda belum pernah melakukan ini sebelumnya, lihat panduan pemula kami untuk memuat naik fail melalui FTP ke WordPress.

    Biasanya, anda akan memasukkan nama domain laman web anda sebagai hos semasa menyambungkan klien FTP anda.

    Namun, kerana nama domain anda masih menunjukkan hos lama anda, anda perlu menyambung dengan memasukkan alamat IP pelayan atau nama hos pelayan anda. Anda boleh mendapatkan maklumat ini dari papan pemuka cPanel akaun hosting baru anda.

    Mencari IP pelayan atau Hostname di papan pemuka cPanel

    Sekiranya anda tidak dapat mencari maklumat ini, maka anda boleh meminta sokongan di syarikat hosting web baru anda, dan mereka akan membantu anda.

    Dengan menggunakan klien FTP, anda perlu memuat naik fail installer.php dan fail .zip arkib anda ke direktori root laman web anda.

    Ini biasanya / nama pengguna / public_html / folder.

    Sekali lagi, jika anda tidak pasti, tanyakan kepada syarikat hosting web anda.

    Pastikan direktori root anda kosong sepenuhnya. Beberapa syarikat hosting web memasang WordPress secara automatik semasa anda mendaftar.

    Sekiranya anda memasang WordPress di direktori root anda, maka anda perlu memadamkan WordPress terlebih dahulu.

    Setelah selesai, anda perlu memuat naik fail zip arkib dan fail installer.php ke direktori root laman web anda.

    Langkah 4: Tukar Fail Host untuk Mencegah Waktu Henti

    Setelah memuat naik kedua-dua fail tersebut ke host baru anda, anda perlu mengakses fail installer.php dalam penyemak imbas.

    Biasanya, fail ini dapat diakses menggunakan URL seperti ini:

    http://www.example.com/installer.php

    Walau bagaimanapun, URL ini akan membawa anda ke hos web lama anda, dan anda akan mendapat ralat 404. Ini kerana nama domain anda masih menunjukkan hos web lama anda.

    Biasanya, tutorial lain mungkin memberitahu anda untuk menukar pelayan nama domain anda dan mengarahkannya ke syarikat hosting baru anda, tetapi itu salah.

    Sekiranya anda melakukan ini sekarang, pelawat anda akan melihat laman web yang rosak semasa anda memindahkannya.

    Kami akan menunjukkan kepada anda bagaimana anda boleh mengakses laman web baru anda buat sementara waktu di komputer anda, tanpa menjejaskan laman web lama anda.

    Ini dilakukan dengan fail hos di komputer anda.

    File host boleh digunakan untuk memetakan nama domain ke alamat IP tertentu. Dengan kata lain, ini membolehkan anda menipu komputer dengan berfikir bahawa laman web dipindahkan walaupun tidak.

    Mari kita lihat cara menambahkan entri untuk nama domain anda dalam fail host, sehingga menunjuk ke syarikat hosting baru anda.

    Melakukan perubahan ini akan membolehkan anda mengakses fail di host baru anda menggunakan nama domain anda sendiri, sementara seluruh dunia masih akan mengakses laman web anda dari host lama. Ini memastikan Waktu operasi 100%.

    Perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah mencari alamat IP pelayan web hosting baru anda. Untuk mendapatkannya, anda perlu log masuk ke papan pemuka cPanel anda dan klik pada pautan pengembangan statistik di bar sisi kiri. Alamat pelayan anda akan disenaraikan sebagai Alamat IP Dikongsi.

    Di beberapa syarikat hosting web, anda akan menemui maklumat ini di bawah tajuk ‘Maklumat Akaun’.

    Cari alamat IP yang dikongsi

    Pada langkah seterusnya, pengguna Windows perlu pergi Program »Semua Program» Aksesori, klik kanan pada Notepad dan pilih Run as Administrator.

    Permintaan Windows UAC akan muncul, dan anda perlu mengklik Ya untuk melancarkan Notepad dengan hak pentadbir.

    Pada skrin Notepad, pergi ke Fail »Buka dan kemudian pergi ke folder C: \ Windows \ System32 \ drivers \ etc. Dari folder ini, pilih fail host dan buka.

    Sekiranya anda menggunakan Mac, maka anda perlu membuka aplikasi Terminal dan memasukkan perintah ini untuk mengedit fail host:

    sudo nano / peribadi / etc / host

    Untuk pengguna Windows dan Mac, di bahagian bawah fail host, anda perlu memasukkan alamat IP yang anda salin dan kemudian masukkan nama domain anda. Seperti ini:

    192.168.1.22 www.example.com

    Pastikan bahawa anda mengganti alamat IP dengan alamat yang anda salin dari cPanel, dan example.com dengan nama domain anda sendiri.

    Setelah selesai, simpan perubahan anda.

    Anda kini boleh mengakses fail anda di host baru menggunakan nama domain anda di komputer anda.

    Penting: Jangan lupa buat asal perubahan yang anda buat pada fail hos setelah anda selesai melakukan migrasi (langkah 6).

    Langkah 5: Membuat Pangkalan Data MySQL pada Host Baru Anda

    Sebelum kita menjalankan pemasang pada hos baru, anda perlu membuat pangkalan data MySQL pada akaun hosting baru anda. Sekiranya anda sudah membuat pangkalan data MySQL, maka anda boleh melangkah ke langkah seterusnya.

    Membuat Pangkalan Data di cPanel

    Pergi ke papan pemuka cPanel akaun hosting baru anda, tatal ke bawah ke bahagian Pangkalan Data dan klik ikon pangkalan data MySQL.

    Pangkalan data MySQL di cPanel

    Anda akan melihat medan untuk membuat pangkalan data baru. Masukkan nama untuk pangkalan data anda, dan klik butang “Buat Pangkalan Data”.

    Membuat pangkalan data baru

    Setelah membuat pangkalan data MySQL, anda perlu menatal ke bawah ke bahagian Pengguna MySQL.

    Seterusnya, berikan nama pengguna dan kata laluan untuk pengguna baru anda dan klik pada butang ‘Buat pengguna’.

    Buat pengguna MySQL

    Selepas itu, anda perlu menambahkan pengguna ini ke pangkalan data anda. Ini akan memberikan nama pengguna yang baru anda buat, semua kebenaran untuk bekerja pada pangkalan data tersebut.

    Anda boleh melakukan ini dengan menatal ke bahagian ‘Tambahkan Pengguna ke Pangkalan Data’. Cukup pilih pengguna pangkalan data yang anda buat dari menu lungsur di sebelah pengguna, kemudian pilih pangkalan data, dan klik pada butang tambah.

    Tambahkan pengguna ke pangkalan data

    Pangkalan data anda kini siap digunakan dengan WordPress. Pastikan anda mencatat nama pangkalan data, nama pengguna dan kata laluan. Anda memerlukan maklumat tersebut pada langkah seterusnya.

    Langkah 6: Mulakan Proses Penghijrahan Pendua

    Sekarang kami sudah bersedia untuk menjalankan pemasang. Arahkan ke alamat berikut di tetingkap penyemak imbas anda, ganti example.com dengan nama domain anda:

    http://www.example.com/installer.php

    Pemasang pendua dimulakan

    Pemasang akan menjalankan beberapa ujian dan akan menunjukkan kepada anda ‘Lulus’ di sebelah ujian arkib dan pengesahan.

    Anda perlu menyemak syaratnya & kotak semak syarat dan teruskan dengan mengklik butang Next.

    Sekarang, anda akan diminta memasukkan host MySQL, nama pangkalan data, nama pengguna, dan kata laluan anda.

    Tuan rumah anda mungkin akan menjadi hos tempatan. Selepas itu, anda akan memasukkan butiran pangkalan data yang anda buat pada langkah sebelumnya.

    Sambungkan ke pangkalan data

    Anda boleh mengklik butang ‘Pangkalan Data Uji’ untuk memastikan anda memasukkan maklumat yang betul.

    Sekiranya Duplicator dapat menyambung, maka anda akan melihat rentetan bermula dengan Pass. Jika tidak, anda akan melihat butiran ralat sambungan pangkalan data.

    Klik pada butang seterusnya untuk meneruskan.

    Pendua kini akan mengimport pangkalan data WordPress anda dari zip arkib ke pangkalan data baru anda.

    Seterusnya, ia akan meminta anda mengemas kini URL laman web atau Laluan. Oleh kerana anda tidak menukar nama domain, anda TIDAK perlu menukar apa-apa di sini.

    Cukup klik pada butang seterusnya untuk meneruskan.

    Pendua akan menjalankan langkah terakhir dan akan menunjukkan butang log masuk kepada anda.

    Penghijrahan laman web pendua selesai

    Anda kini boleh log masuk ke laman WordPress anda di hos baru untuk memastikan semuanya berjalan seperti yang diharapkan.

    Langkah 7: Kemas kini Pelayan Nama Domain Anda (DNS)

    Pada ketika ini, anda telah membuat salinan lengkap pangkalan data dan fail WordPress anda di pelayan hosting baru anda, tetapi domain anda masih menunjuk ke akaun hosting web lama anda.

    Untuk mengemas kini domain anda, anda perlu menukar pelayan nama DNS anda. Ini memastikan pengguna anda dibawa ke lokasi baru laman web anda ketika mereka menaip domain anda ke dalam penyemak imbas mereka.

    Sekiranya anda mendaftarkan domain anda dengan penyedia hosting anda, maka lebih baik anda memindahkan domain tersebut ke host baru. Sekiranya anda menggunakan pendaftar domain seperti Domain.com, GoDaddy, dll, maka anda perlu mengemas kini pelayan nama anda.

    Anda memerlukan maklumat pelayan nama DNS dari hos web baru anda. Ini biasanya beberapa URL yang kelihatan seperti ini:

    ns1.hostname.com
    ns2.hostname.com

    Demi panduan ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara menukar server nama DNS dengan GoDaddy.

    Bergantung pada pendaftar domain atau hos web anda, tangkapan skrin mungkin kelihatan berbeza. Walau bagaimanapun, konsep asasnya sama.

    Anda perlu mencari kawasan pengurusan domain dan kemudian mencari pelayan nama. Sekiranya anda memerlukan bantuan untuk mengemas kini pelayan nama anda, maka anda boleh meminta syarikat hosting web anda.

    Untuk GoDaddy, anda perlu log masuk ke akaun GoDaddy anda dan kemudian klik pada Domain.

    Selepas itu, anda perlu mengklik butang Urus di sebelah nama domain yang ingin anda ubah.

    Urus domain

    Di bahagian ‘Tetapan Tambahan’, anda perlu mengklik ‘Urus DNS’ untuk meneruskan.

    Urus DNS

    Seterusnya, anda perlu menatal ke bahagian Nameservers dan klik pada butang tukar.

    Tukar pelayan nama

    Pertama, anda perlu menukar dropdown jenis server nama dari ‘Default’ ke ‘Custom’. Selepas itu, anda boleh mengisi maklumat penyedia hosting baru anda di bawah Nameservers.

    Mengemas kini pelayan nama DNS

    Jangan lupa untuk mengklik butang simpan untuk menyimpan perubahan anda.

    Anda berjaya menukar pelayan nama di domain anda. Perubahan DNS boleh mengambil masa 4 – 48 jam untuk disebarkan untuk semua pengguna.

    Oleh kerana anda mempunyai kandungan yang sama pada host lama dan host baru, pengguna anda tidak akan melihat perbezaan. Penghijrahan WordPress anda akan lancar tanpa gangguan.

    Untuk berada di pihak yang selamat, kami mengesyorkan agar anda menunggu untuk membatalkan akaun hosting lama sehingga 7 hari selepas penghijrahan anda.

    Soalan Lazim

    Berikut adalah beberapa soalan yang ditanyakan oleh banyak pengguna kami semasa memindahkan WordPress dari satu host ke host lain.

    1. Bolehkah saya mendaftar untuk akaun hosting baru tanpa mendaftarkan nama domain?

    Ya, anda boleh mendaftar akaun hosting tanpa mendaftarkan nama domain.

    Nama domain dan hosting adalah dua perkhidmatan yang berbeza, dan anda tidak semestinya perlu mendaftarkan nama domain semasa mendaftar ke host baru. Untuk lebih jelasnya, lihat panduan kami mengenai perbezaan antara nama domain dan hosting web.

    Beberapa penyedia hosting akan meminta anda memilih nama domain sebagai langkah pertama ketika membeli hosting. Mereka juga akan membenarkan anda memasukkan nama domain jika anda sudah memilikinya.

    2. Adakah saya perlu memindahkan nama domain saya ke host baru?

    Tidak, anda tidak perlu memindahkan nama domain anda ke host baru. Namun, memindahkan nama domain anda ke hosting baru anda akan memperbaharui dan menguruskan lebih mudah di bawah papan pemuka yang sama dengan akaun hosting baru anda.

    Untuk lebih lanjut mengenai topik ini, lihat panduan utama kami mengenai nama domain dan bagaimana ia berfungsi.

    3. Bagaimana saya memperbaiki ralat semasa mewujudkan ralat sambungan pangkalan data di Duplicator?

    Sekiranya anda melihat ralat menyambung ke pangkalan data atau ralat sambungan pangkalan data di Duplicator, maka kemungkinan besar sebabnya ialah anda memasukkan maklumat yang salah untuk sambungan pangkalan data anda.

    Pastikan nama pangkalan data anda, nama pengguna MySQL, dan kata laluan anda betul. Beberapa syarikat hosting web tidak menggunakan localhost sebagai hos untuk pelayan MySQL mereka. Sekiranya ini berlaku, anda perlu meminta kakitangan sokongan host web anda untuk memberi anda maklumat yang betul.

    4. Bagaimana saya memeriksa sama ada laman web saya memuatkan dari hos baru?

    Terdapat beberapa alat dalam talian yang membolehkan anda melihat siapa yang menghoskan laman web. Setelah anda memindahkan laman web anda ke host baru, anda boleh menggunakan salah satu alat ini, dan mereka akan menunjukkan kepada anda nama syarikat hosting web yang menghoskan laman web anda.

    Sekiranya belum lama anda memindahkan laman web anda dan membuat perubahan pada pelayan nama domain (DNS), maka kemungkinan laman web anda masih dimuat dari hos lama anda. Perubahan nama domain memerlukan masa sehingga 48 jam untuk menyebarkan sepenuhnya.

    5. Adakah saya perlu menghapus fail atau data dari host lama?

    Semasa menukar syarikat hosting, kami mengesyorkan agar anda menyimpan laman web lama anda sekurang-kurangnya seminggu. Selepas itu, anda boleh memadam fail dari hos web lama anda. Sekiranya anda membatalkan akaun anda, maka penyedia hosting web anda akan menghapus semua data anda mengikut polisi mereka.

    6. Berapa lama saya mesti mengaktifkan akaun saya pada hos lama?

    Setelah anda memindahkan laman web anda ke host baru, dan jika anda tidak mempunyai laman web lain yang dihoskan dengan host web lama anda, maka anda boleh membatalkan akaun hosting web lama anda.

    Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, anda mungkin telah membayarnya untuk hosting tahunan. Anda harus memeriksa polisi pengembalian wang mereka untuk mengetahui sama ada anda layak mendapat sebarang bayaran balik semasa pembatalan.

    7. Bagaimana cara memindahkan laman WordPress dengan SSL / HTTP?

    Anda perlu memasang sijil SSL pada penyedia hosting baru anda. Selepas itu, anda boleh mengikuti langkah yang sama seperti di atas. Pastikan anda menggunakan HTTP dalam URL, seperti https://example.com

    8. Bonus: Penghijrahan Laman Percuma oleh Tuan Rumah Baru Anda

    Sekiranya anda ingin menukar hosting web anda, tetapi langkah-langkah di atas terdengar terlalu rumit, maka anda boleh memilih penyedia berikut, dan mereka akan memindahkan laman web anda untuk anda.

    SiteGround, InMotion Hosting, dan WP Engine menawarkan penghijrahan laman web percuma untuk pengguna WPBeginner.

    Kami berharap panduan langkah demi langkah ini dapat membantu anda memindahkan WordPress ke host baru anda tanpa sebarang waktu henti. Sekiranya anda menghadapi sebarang masalah dengan penghijrahan WordPress anda, lihat panduan kami mengenai kesalahan WordPress yang paling biasa dan cara memperbaikinya.

    Jeffrey Wilson Administrator
    Sorry! The Author has not filled his profile.
    follow me
      Like this post? Please share to your friends:
      Adblock
      detector
      map