Cara Mengklonkan Laman WordPress dalam 7 Langkah Mudah

Secara amnya, pengklonan dianggap sebagai amalan yang tidak beretika. Walau bagaimanapun, apabila anda memikirkan pengklonan dari segi membuat laman WordPress pendua, dunia baru yang sepenuhnya beretika boleh dibuka untuk perniagaan anda. Dalam artikel ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara mengklon laman WordPress dengan mudah dalam 7 langkah mudah.


Mengklonkan laman web WordPress selangkah demi selangkah

Apa itu Pengklonan, dan Mengapa Menggunakannya?

Idea di sebalik pengklonan laman WordPress adalah mudah: anda membuat salinan atau pendua dari satu laman WordPress dan menerapkannya ke laman web lain.

Anda mungkin tertanya-tanya, adakah alasan baik untuk melakukan ini? Tentunya!

Satu senario praktikal adalah ketika anda memindahkan laman WordPress ke host web baru atau nama domain baru. Pengklonan laman web akan menjimatkan masa kerja anda.

Kemungkinan penggunaan lain adalah semasa anda mengembangkan laman web untuk pelanggan di pelayan tempatan anda. Setelah projek selesai, anda boleh menggandakan laman WordPress dan memindahkannya ke pelayan langsung pelanggan anda.

Terakhir, anda dapat mengklon laman WordPress langsung ke pelayan tempatan anda untuk tujuan pengujian dan pembangunan.

Pengklonan laman WordPress sama sekali tidak sukar. Sekiranya anda dapat menunjukkan dan mengklik, maka anda boleh membuat laman pendua dalam beberapa minit.

Inilah panduan 7 langkah bagaimana mengklon laman WordPress dengan mudah, walaupun anda seorang pemula!

Langkah 1. Kloning WordPress menggunakan Duplicator Plugin

Untuk artikel ini, kami akan menggunakan plugin Duplicator. Ini adalah plugin sandaran dan migrasi WordPress yang kuat yang dibina untuk pemula dan profesional.

Perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah memasang dan mengaktifkan pemalam Duplicator. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat panduan langkah demi langkah kami mengenai cara memasang pemalam WordPress.

Plugin berfungsi di luar kotak, dan anda boleh mula menggunakannya tanpa mengkonfigurasi tetapan.

Langkah 2. Membuat Sandaran WordPress Menggunakan Pendua

Pendua membolehkan anda mengklon laman WordPress anda dengan membuat sandaran dan kemudian membongkarnya di lokasi baru.

Mari teruskan dan buat pakej sandaran WordPress.

Pertama, anda perlu melawat Pendua »Pakej halaman dan klik pada butang ‘Buat Baru’ di bahagian atas.

Membuat pakej baru di Duplicator

Ini akan memulakan penyihir pendua di mana anda perlu mengklik butang seterusnya untuk meneruskan.

Ahli sihir pendua

Pendua kini akan mengimbas laman web anda untuk memeriksa sama ada semuanya sesuai untuk menjalankan pemalam. Sekiranya pemalam menemui masalah, anda akan melihat amaran di sini.

Imbasan pra-pakej

Sekiranya semuanya ditandai dengan baik, maka anda boleh terus maju dan klik pada butang ‘Build’ untuk meneruskan. Pendua kini akan membuat sandaran pangkalan data WordPress, gambar, templat, pemalam dan semua fail lain dalam satu pakej yang boleh dimuat turun.

Langkah 3. Bersedia untuk Klon Laman WordPress Anda

Setelah Duplicator menyelesaikan proses sandaran, anda akan melihat pautan untuk memuat turun arkib yang mengandungi fail sandaran dan skrip pemasang.

Pembungkusan selesai

Anda perlu mengklik pautan ‘Muat turun sekali klik’ untuk memuat turun kedua fail ke komputer anda.

Kedua-dua fail ini sangat penting untuk mengklon laman WordPress anda dengan betul di lokasi baru.

Langkah 4. Muat naik Arkib dan Pemasang ke Lokasi Baru

Setelah anda mempunyai sandaran lengkap dari laman web anda bersama dengan fail pemasang pendua, langkah seterusnya adalah memuat naiknya ke lokasi baru.

Lokasi baru ini boleh menjadi laman web langsung, atau laman web di pelayan tempatan anda. Sekiranya ia adalah laman web di pelayan tempatan anda, maka anda hanya perlu menyalin dan menampal fail ke dalam subfolder di dalam folder htdocs atau www anda, seperti ini:

C: \ wamp \ www \ mynewsite \

Sekiranya ia adalah laman web langsung di host WordPress yang berbeza, maka anda perlu memuat naik fail-fail ini ke direktori root menggunakan klien FTP.

Tidak kira di mana anda menyalin fail, anda perlu memastikan bahawa folder tersebut benar-benar kosong dan tidak mempunyai fail atau folder lain di dalamnya kecuali fail installer.php dan fail zip sandaran anda.

Muat naik fail sandaran dan pemasang

Langkah 5. Menjalankan Skrip Import

Sekarang semua fail anda sudah siap, anda perlu menjalankan skrip pemasang Duplicator.

Cukup lawati laman web baru dalam penyemak imbas web dan tambahkan installer.php di hujung URL.

http://example.com/installer.php

Jangan lupa ganti example.com dengan nama domain anda sendiri atau alamat hos tempatan laman web baru anda.

Anda sekarang akan melihat skrip pemasang Duplicator di skrin. Secara automatik ia akan mencari fail sandaran dan tetapan konfigurasi asas. Sekiranya semuanya kelihatan baik, teruskan dan tandakan kotak pilihan istilah dan notis. Selepas itu, anda boleh mengklik butang seterusnya untuk meneruskan.

Menjalankan skrip pemasang

Pada skrin seterusnya, Duplicator akan meminta anda memasukkan maklumat pangkalan data. Ini adalah pangkalan data yang ingin anda gunakan untuk laman WordPress klon baru anda.

Masukkan maklumat pangkalan data anda

Jangan lupa untuk mengklik butang ‘Uji Pangkalan Data’ untuk memastikan bahawa maklumat pangkalan data yang anda masukkan betul.

Selepas itu, klik pada butang seterusnya untuk meneruskan.

Pendua kini akan mengimport pangkalan data dan fail anda. Selanjutnya, ia akan meminta anda untuk mengemas kini tetapan untuk laman web baru.

Data baru

Secara automatik akan mengesan perubahan dan mengisi medan URL, Laluan, dan Tajuk untuk anda. Anda hanya boleh mengklik butang ‘Next’ untuk meneruskan.

Pendua kini akan menyelesaikan pemasangan, dan anda akan melihat butang log masuk pentadbir. Mengkliknya akan membawa anda ke kawasan pentadbir WordPress laman web kloning baru.

Langkah 6. Uji Laman Kloning Anda

Anda kini boleh terus maju dan menguji laman WordPress kloning anda. Kami mengesyorkan untuk menguji kawasan pentadbir dan bahagian depan laman web anda untuk memastikan bahawa semua data anda ada, dan laman web berfungsi sebagaimana mestinya.

Sekiranya anda menghadapi sebarang masalah, lihatlah panduan kami mengenai cara memperbaiki ralat WordPress biasa.

Langkah 7. Padamkan Fail Sementara

Setelah anda berpuas hati bahawa semuanya diimport dengan betul, anda boleh meneruskan dan memadam fail pemasangan yang dibuat oleh plugin Duplicator.

Di laman WordPress kloning anda, pergi ke Pendua »Alat halaman dan kemudian klik pada butang ‘Buang Pemasangan Pemasangan’.

Keluarkan fail pemasangan

Itu sahaja, anda berjaya mengklon laman WordPress.

Pemikiran Akhir

Seperti yang anda lihat, mengklon laman web WordPress tidak begitu sukar sepanjang anda menggandakan laman web anda sendiri. Sekiranya anda ingin menyalin laman WordPress orang lain, itu sebenarnya tidak sah melainkan jika anda mempunyai kebenaran bertulis secara jelas.

Pasti ada cara lain untuk mengkloning laman WordPress seperti melakukannya secara manual yang tidak memerlukan akses pentadbir WordPress, tetapi kami yakin tidak ada faedahnya kecuali anda berurusan dengan laman web yang sangat besar.

Untuk kebanyakan kes penggunaan di mana anda harus menduplikasi laman WordPress, kami mengesyorkan menggunakan kaedah di atas kerana ini adalah yang paling mudah dan paling komprehensif.

Kami harap artikel ini membantu anda mengklon laman WordPress anda dengan mudah. Anda mungkin juga ingin melihat panduan langkah demi langkah utama kami untuk meningkatkan kelajuan dan prestasi WordPress.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me