Cara Menyiapkan AMP Google dengan betul di Laman WordPress Anda

Adakah anda mahu menyediakan Google AMP di laman WordPress anda? Halaman mudah alih yang dipercepat atau AMP adalah cara untuk menjadikan laman web anda dimuat lebih pantas pada peranti mudah alih. Laman web memuat cepat menawarkan pengalaman pengguna yang lebih baik dan dapat meningkatkan lalu lintas anda. Dalam artikel ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara menyiapkan Google AMP di WordPress.


Google AMP untuk WordPress

Apakah AMP Google?

AMP Google bermaksud Accelerated Mobile Pages. Ini adalah inisiatif sumber terbuka yang disokong oleh syarikat teknologi seperti Google dan Twitter. Matlamat projek ini adalah untuk memuatkan kandungan web dengan lebih pantas untuk pengguna mudah alih.

Bagi banyak pengguna mudah alih, membaca di web sering kali perlahan. Sebilangan besar halaman kaya kandungan memerlukan beberapa saat untuk dimuat walaupun semua usaha dilakukan oleh pemilik laman web untuk mempercepat laman web mereka.

Accelerated Mobile Pages (AMP) dalam carian dan paparan penyemak imbas

Halaman Mudah Alih Dipercepat atau AMP menggunakan HTML minimum dan Javascript terhad. Ini membolehkan kandungan dihoskan di Google AMP Cache. Google kemudian dapat memberikan versi cache ini kepada pengguna dengan serta-merta ketika mereka mengklik pautan anda di hasil carian.

Ia sangat serupa dengan Artikel Segera Facebook. Walau bagaimanapun, Artikel Segera hanya terhad pada platform Facebook, lebih khusus untuk aplikasi mudah alih mereka.

Accelerated Mobile Pages adalah platform-agnostik dan dapat digunakan oleh mana-mana aplikasi, penyemak imbas, atau penonton web. Pada masa ini ia digunakan oleh Google, Twitter, LinkedIn, Reddit, dan lain-lain.

Kebaikan dan Kekurangan Google AMP (Accelerated Mobile Pages)

Pakar SEO mendakwa bahawa Accelerated Mobile Pages akan membantu anda mendapat kedudukan lebih tinggi di Google, dan ini meningkatkan pengalaman pengguna untuk pengguna mudah alih pada sambungan internet yang perlahan. Namun, ini adalah beberapa cabaran bagi pemilik laman web, blogger, dan pemasar.

AMP menggunakan sekumpulan HTML, JavaScript, dan CSS yang terhad. Ini bermaksud anda tidak dapat menambahkan widget dan ciri tertentu ke laman web AMP mudah alih anda. Ini membatasi kemampuan anda untuk menambahkan borang optin e-mel pintar, kotak seperti facebook, dan skrip dinamik lain.

Walaupun AMP Google menyokong Analitis Google, ia tidak menyokong banyak platform analisis lain. Begitu juga dengan pilihan iklan yang terhad untuk memilih beberapa platform iklan.

Walaupun ada batasan, Google mendorong halaman AMP dengan memberi mereka peningkatan dalam carian mudah alih.

Sekiranya sebahagian besar trafik anda berasal dari carian mudah alih, maka anda boleh mendapat manfaat daripada menambahkan sokongan AMP untuk memperbaiki dan mengekalkan SEO anda.

Nota: Terdapat beberapa aduan mengenai Google AMP oleh blogger.

Pertama ialah oleh Alex Kras yang mendakwa bahawa anda berpotensi kehilangan lalu lintas mudah alih jika anda mengaktifkan Google AMP. Baca artikel dengan teliti kerana itu adalah masalah besar, dan walaupun apa yang dikatakan oleh Ketua Teknologi Google untuk AMP, tidak ada penyelesaian yang baik yang menangani masalah ini menurut pendapat kami.

Yang kedua adalah oleh Terrence Eden yang menyoroti kesukaran untuk beralih dari Google AMP sekiranya anda berubah fikiran di masa depan. Kami tidak percaya bahawa ini adalah masalah utama kerana anda boleh melakukan pengalihan 301 yang telah ditunjukkan oleh beberapa orang di bahagian komen pada catatan blognya, tetapi tetap merupakan perkara yang perlu anda fikirkan.

Atas sebab-sebab di atas, kami belum menukar WPBeginner ke Google AMP.

Namun kerana beberapa pembaca kami bertanya tentang cara menyiapkan AMP Google di WordPress, kami telah membuat proses langkah demi langkah mengenai cara menyiapkan Accelerated Mobile Pages di WordPress.

Tutorial Video

Langgan WPBeginner

Sekiranya anda tidak menyukai video atau memerlukan lebih banyak arahan, teruskan membaca.

Menyiapkan Accelerated Mobile Pages atau AMP di WordPress

Perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah memasang dan mengaktifkan pemalam AMP. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat panduan langkah demi langkah kami mengenai cara memasang pemalam WordPress.

Setelah diaktifkan, anda boleh pergi ke Rupa »AMP halaman untuk melihat bagaimana laman web anda kelihatan pada peranti mudah alih menggunakan AMP.

Halaman tetapan untuk pemalam AMP WordPress

Anda boleh mengubah latar belakang tajuk dan warna teks di halaman ini. Warna latar tajuk yang anda pilih juga akan digunakan untuk pautan.

Pemalam juga akan menggunakan ikon atau logo laman web anda jika tema anda menyokongnya. Lihat panduan kami mengenai cara menambahkan ikon favicon atau laman web di WordPress untuk mendapatkan arahan terperinci.

Jangan lupa untuk mengklik butang simpan untuk menyimpan perubahan anda.

Anda kini boleh mengunjungi mana-mana jawatan di laman web anda dan menambah / amp / di akhir URL. Seperti ini:

http://example.com/2016/10/my-blog-post/amp/

Ini akan menunjukkan kepada anda versi AMP yang dilucutkan dari siaran yang sama.

Pratonton mudah alih AMP

Sekiranya anda melihat kod sumber dari pos asal, anda akan menemui baris ini dalam HTML:

Garis ini memberitahu enjin carian dan aplikasi / perkhidmatan yang menggunakan AMP lain untuk mencari versi halaman AMP.

Penyelesaian masalah:

Sekiranya anda melihat ralat 404 semasa cuba melihat versi amp, maka inilah yang perlu anda lakukan.

Lawati Tetapan »Pautan Permalink halaman di pentadbir WordPress anda dan klik pada butang ‘Simpan Perubahan’. Ingat, jangan ubah apa-apa di sini, cukup tekan butang simpan. Ini akan menyegarkan struktur permalink laman web anda.

Lihat Halaman Mudah Alih Dipercepat di Google Search Console

Ingin tahu bagaimana prestasi Halaman Mudah Alih Anda yang Dipercepat dalam Carian Google? Anda boleh memeriksa ini dengan mudah menggunakan Konsol Carian Google.

Log masuk ke papan pemuka Konsol Carian Google anda dan kemudian klik Cari Rupa »Halaman Mudah Alih Dipercepat.

Halaman mudah alih yang dipercepat di Google Search Console

Jangan bimbang jika anda langsung tidak melihat hasil AMP anda. Mungkin memerlukan sedikit masa untuk Google mengindeks Halaman Bergerak Dipercepat anda dan kemudian menunjukkan data di Search Console.

Memperluas dan Menyesuaikan Halaman Mudah Alih Anda yang Dipercepat

Plugin AMP untuk WordPress dilengkapi dengan pilihan penyesuaian yang sangat terhad. Walau bagaimanapun, anda boleh menggunakan beberapa pemalam WordPress lain untuk menambahkan sedikit penyesuaian lagi.

Sekiranya anda sudah menggunakan Yoast SEO, maka anda perlu memasang dan mengaktifkan Glue for Yoast SEO & AMP.

Ini adalah plugin tambahan untuk plugin Yoast SEO dan AMP. Setelah diaktifkan, anda perlu melawat SEO »AMP halaman untuk mengkonfigurasi tetapan pemalam.

Yoast SEO AMP Addon

Pemalam membolehkan anda mengaktifkan sokongan AMP untuk jenis siaran lain.

Pada tab reka bentuk, anda boleh memilih warna dan pilihan reka bentuk. Anda juga boleh memuat naik logo dan gambar tajuk lalai yang akan digunakan apabila siaran tidak mempunyai gambar unggulannya sendiri.

Tab reka bentuk untuk AMP menggunakan addon Yoast AMP

Anda boleh beralih ke tab Analitis untuk menambahkan ID Analitis Google anda.

Jangan lupa untuk mengklik butang simpan tetapan untuk menyimpan perubahan anda.

Terdapat banyak lagi plugin yang membolehkan anda menambah catatan berkaitan, widget footer, dan bahkan ikon media sosial ke halaman AMP anda.

Walau bagaimanapun, anda perlu memastikan untuk mengesahkan halaman AMP anda setelah anda memasang sebarang pemalam tambahan.

Kami harap artikel ini, membantu anda mempelajari cara menyiapkan Accelerated Mobile Pages (AMP) di WordPress. Anda mungkin juga ingin melihat senarai 19 petua yang boleh diambil untuk mendorong lalu lintas ke laman WordPress anda.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me