7 Petua Penting untuk Menggunakan Kod Pendek di WordPress

Kod pendek di WordPress membolehkan anda menambahkan pelbagai fungsi ke dalam catatan, halaman, dan widget tanpa benar-benar menulis kod apa pun. Oleh itu namanya, Shortcode. Banyak plugin WordPress dan beberapa tema menggunakan kod pendek untuk menambahkan elemen yang berbeza seperti grid harga, kalendar acara, dan lain-lain ke dalam WordPress. Dalam artikel ini, kami akan berkongsi 7 petua penting untuk menggunakan kod pendek di WordPress.


Menggunakan Kod Pendek

Apakah Kod Pendek di WordPress?

Sebarang kandungan yang ditambahkan di laman WordPress melalui beberapa pemeriksaan dan penapis keselamatan. Pemeriksaan dan penapis keselamatan ini memastikan bahawa tidak ada kod jahat yang masuk ke dalam catatan, halaman, komen, dll. Ini bermakna anda tidak boleh menulis kod secara langsung di kawasan ini.

Sebaliknya, kadangkala anda hanya perlu menambahkan kod di kawasan ini. Kod pendek menyediakan kaedah untuk melakukannya.

Kod pendek menjadikannya lebih mudah untuk menambahkan elemen lain ke dalam catatan WordPress. Contohnya, anda boleh menambahkan slaid responsif yang indah menggunakan kod pendek yang ringkas. Anda boleh membuat borang tinjauan kompleks di WordPress tanpa menulis satu baris kod.

Setelah itu, mari kita lihat beberapa petua untuk menggunakan kod pendek di WordPress.

Petua 1. Ketahui Bila Tidak Menggunakan Kod Pendek

Kod pendek sangat bagus, tetapi menggunakan kod pendek di setiap siaran bukanlah idea yang bagus. Terdapat banyak tema WordPress di luar sana yang dengan bangganya mengaku mempunyai 200+ kod pendek.

Walau bagaimanapun, jika anda menggunakan kod pendek di setiap siaran, maka anda selamanya terikat dengan tema tertentu yang menyediakan kod pendek.

Sekiranya anda menggunakan kod pendek tema untuk membuat butang ajakan bertindak di dalam catatan atau halaman anda, maka anda harus melihat menggunakan panduan kami tentang cara menambahkan butang CSS di WordPress tanpa menggunakan kod pendek.

Sekiranya anda menggunakan diri anda untuk menambahkan kod pendek dalam setiap tema untuk menambahkan elemen yang sama seperti iklan sepanduk atau teks tandatangan di akhir siaran anda, maka anda mungkin ingin menggunakan pemalam atau menyewa pembangun untuk membuat kod yang langsung ke tema anda.

Ini akan menjadikan gaya elemen itu lebih mudah dan menghapusnya dengan mudah sekiranya anda memutuskan untuk melakukannya.

Ingat, jika anda menggunakan kod pendek di setiap siaran dan kemudian mahu menghapusnya, anda harus mengedit semua siaran untuk menghapusnya secara manual. Walaupun ada cara yang lebih mudah yang akan kami tunjukkan kemudian dalam artikel ini.

Petua 2: Bukti Masa Depan Kod Pendek Anda

Kod pendek sangat bagus, tetapi jika disediakan oleh tema anda, maka anda mungkin ingin berfikir dua kali untuk menggunakannya secara berlebihan. Mengapa?

Kerana jika anda menukar tema anda, kemungkinan tema seterusnya anda tidak akan mempunyai kod pendek yang sama.

Kaedah terbaik untuk mencegahnya ialah dengan menambahkan plugin khusus laman web anda.

Cukup salin dan tampal potongan pendek dari fail functions.php tema anda, dan kemudian tampalkannya dalam pemalam khusus laman web anda.

Petua 3: Cara Mencari Kod Pendek dalam Tema WordPress Anda

Untuk membuktikan kod pendek anda di masa hadapan, anda mesti mengetahui bagaimana fungsi kod pendek dan bagaimana mencarinya dalam tema anda.

Mula-mula anda perlu membuka folder tema anda yang biasanya terdapat di / wp-content / themes / your-tema-name /

Anda ingin melihat ke dalam fail functions.php atau jika temanya mempunyai folder termasuk, kemudian di dalamnya.

Buka fail dan cari istilah add_shortcode.

Berikut adalah contoh coretan kod pendek:

fungsi my_shortcode_function () {
$ i = ‘

Hai dunia!

‘;
pulangkan $ i;
}
add_shortcode (‘my-shortcode’, ‘my_shortcode_function’);

Kod ini membuat kod pendek ‘my-shortcode’, yang mengembalikan ucapan teks ringkas dan dapat disisipkan ke dalam pos atau halaman WordPress seperti ini:

[kod pendek saya]

Panduan berguna: cara membuat kod pendek di WordPress.

Petua 4: Menggunakan Kod Pendek dalam Widget

Menggunakan Shortcode dalam widget WordPress

Selalunya pengguna berpendapat bahawa kod pendek terhad kepada catatan dan halaman, tetapi tidak. Anda boleh menggunakannya di dalam widget teks WordPress anda.

Cukup seret dan lepaskan widget teks ke bar sisi anda dan tambahkan kod pendek anda di dalamnya.

Ingat, ciri ini tidak diaktifkan secara lalai di WordPress. Sekiranya anda tidak dapat melihat kod pendek anda dalam widget, maka anda perlu menambahkan kod ini dalam fail functions.php tema anda atau pemalam khusus laman web.

add_filter (‘widget_text’, ‘do_shortcode’);

Petua 5. Tambahkan Kod Pendek dalam Fail Tema

Sekiranya atas sebab tertentu, anda memerlukan keperluan untuk mengeluarkan kod pendek di dalam kawasan bukan widget tema anda, maka anda juga boleh menggunakan kod pendek anda di sana..

Anggaplah anda telah membuat templat halaman khusus, dan anda ingin memasukkan kod pendek untuk memaparkan borang kenalan. Cukup tambahkan kod pendek anda, seperti ini:

<?php echo do_shortcode ("[contoh_kod pendek]"); ?>

Petua 6. Menyembunyikan Kod Pendek yang Pecah

Selalunya pengguna menukar tema mereka tanpa menyedari bahawa kod pendek lama mereka tidak akan berfungsi. Kadang-kadang, mereka mendapat tahu setelah berbulan-bulan apabila pengguna mengunjungi siaran lama mereka untuk mencari teks ganjil di sana.

Anda ada dua cara untuk memperbaikinya. Anda boleh pergi dan membuang kod pendek dari setiap pos secara manual, atau anda boleh menyembunyikan kod pendek yang rosak.

Yang perlu anda lakukan ialah menambahkan kod berikut dalam fail functions.php tema anda atau pemalam khusus laman web.

add_shortcode (‘shortcodetag’, ‘__return_false’);

Kod ini menambah kembali kod pendek yatim piatu tanpa keluaran. Jangan lupa ganti shortcodetag dengan nama kod pendek anda.

Petua 7. Mencari Kod Pendek yang digunakan dalam Pos

Sekiranya anda tidak mahu menggunakan peretasan di Petua 6, dan lebih suka membuang semua kod pendek secara manual, maka langkah pertama adalah mencari semua catatan yang menggunakan kod pendek.

Anda boleh menggunakan kod ini dalam fail functions.php tema anda atau pemalam khusus laman web untuk melakukan kerja keras untuk anda.

fungsi wpb_find_shortcode ($ atts, $ content = null) {
ob_start ();
ekstrak (shortcode_atts (susunan (
‘cari’ => ”,
), $ ats));

$ string = $ atts [‘cari’];

$ args = tatasusunan (
‘s’ => tali $,
);

$ the_query = WP_Query baru ($ args);

jika ($ the_query->mempunyai_pos ()) {
gema ‘

    ‘;
    sementara ($ the_query->mempunyai_pos ()) {
    $ the_query->jawatan(); ?>
  • "><?php the_title (); ?>
  • <?php
    }
    gema ‘

‘;
} lain {
gema "Maaf tiada catatan dijumpai";
}

wp_reset_postdata ();
pulangkan ob_get_clean ();
}
add_shortcode (‘shortcodefinder’, ‘wpb_find_shortcode’);

Kod ini hanya membuat kod pendek yang disebut shortcodefinder. Ia menjalankan pertanyaan WordPress dan menyenaraikan catatan dengan tag pendek yang diberikan.

Sebagai contoh, jika anda ingin mencari semua siaran yang mengandungi kod pendek [borang hubungan] maka anda hanya memasukkan [shortcodefinder find = ‘contact-form’] di halaman WordPress dan menyimpannya. Sekarang jika anda melihat halaman, anda akan dapat melihat semua catatan yang mengandungi kod pendek.

Untuk arahan yang lebih terperinci, tinjau panduan kami mengenai cara mencari dan menyembunyikan kod pendek yang tidak digunakan di WordPress.

Petua Bonus: Kod pendek mana yang boleh saya gunakan sekarang?

Selalunya pengguna tidak tahu mana kod pendek yang tersedia untuk mereka. Plugin rujukan kod pendek menyediakan senarai dan perincian mengenai kod pendek yang tersedia di laman WordPress anda.

Kami harap petua ini dapat membantu anda mempelajari cara menggunakan kod pendek dan memanfaatkannya di WordPress seperti pro.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
    Like this post? Please share to your friends:
    Adblock
    detector
    map