Apakah Perbezaan Antara Nama Domain dan Hosting Web (Dijelaskan)

Kami sering diminta oleh pembaca kami untuk menjelaskan apa perbezaan antara nama domain dan hosting web? Ramai pemula tidak tahu bahawa ini adalah dua perkara yang terpisah. Dalam panduan pemula ini, kami akan menerangkan perbezaan antara nama domain dan hosting web.


Perbezaan antara nama domain dan hosting web

Apa itu Nama Domain?

Nama domain adalah alamat laman web anda yang orang taip di bar URL penyemak imbas untuk mengunjungi laman web anda.

Dengan kata lain, jika laman web anda adalah rumah, maka nama domain anda akan menjadi alamatnya.

Sekarang mari masuk ke penjelasan terperinci.

Internet pada dasarnya adalah rangkaian komputer raksasa yang saling terhubung melalui kabel. Untuk mengenal pasti mereka dengan mudah, setiap komputer diberi serangkaian nombor yang disebut Alamat IP.

Alamat IP ini adalah gabungan nombor yang dipisahkan dengan titik. Biasanya, alamat IP kelihatan seperti ini:

66.249.66.1

Komputer tidak mempunyai masalah untuk mengenal pasti dan mengingat nombor ini. Namun, mustahil bagi manusia untuk mengingat dan menggunakan nombor ini untuk menyambung ke laman web di internet.

Untuk menyelesaikan masalah ini, nama domain dicipta.

Nama domain boleh mempunyai kata-kata yang memudahkan mengingat alamat laman web.

Sekiranya anda ingin melayari laman web di internet, anda tidak perlu mengetik rentetan nombor. Sebagai gantinya, anda boleh memasukkan nama domain yang mudah diingat, misalnya, wpbeginner.com.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai nama domain, lihat panduan pemula kami mengenai nama domain dan bagaimana ia berfungsi.

Apa itu Web Hosting?

Apa itu web hosting?

Web hosting adalah tempat di mana semua fail laman web anda tinggal. Ia seperti rumah laman web anda di mana ia sebenarnya tinggal.

Cara yang baik untuk memikirkannya adalah jika nama domain adalah alamat rumah anda, maka web hosting adalah rumah sebenar yang dituju. Semua laman web di internet memerlukan web hosting.

Apabila seseorang memasukkan nama domain anda di penyemak imbas, nama domain diterjemahkan ke alamat IP komputer syarikat hosting web anda. Komputer ini mengandungi fail laman web anda, dan mengirimkan fail tersebut kembali ke penyemak imbas pengguna.

Syarikat hosting web pakar dalam menyimpan dan melayan laman web. Mereka menawarkan pelbagai jenis rancangan hosting kepada pelanggan mereka. Lihat artikel kami mengenai hosting WordPress untuk mengetahui lebih lanjut mengenai memilih hosting yang tepat untuk laman web anda.

Bagaimana Nama Domain dan Web Hosting Berkaitan?

Nama domain dan web hosting adalah dua perkhidmatan yang berbeza. Walau bagaimanapun, mereka bekerjasama untuk membuat laman web mungkin.

Pada dasarnya sistem nama domain seperti buku alamat besar yang sentiasa dikemas kini. Di belakang setiap nama domain, terdapat alamat perkhidmatan hosting web yang menyimpan fail laman web.

Tanpa nama domain, orang tidak dapat mencari laman web anda dan tanpa hosting web anda tidak dapat membina laman web.

Apa yang saya perlukan untuk Membina Laman Web? Nama Domain atau Web Hosting?

Apa yang anda perlukan untuk membina laman web?

Untuk membina laman web, anda memerlukan nama domain dan akaun hosting web.

Membeli nama domain sahaja memberi anda hak untuk menggunakan nama domain tersebut untuk jangka masa tertentu (biasanya 1 tahun).

Anda memerlukan hosting web untuk menyimpan fail laman web anda. Setelah mendapat hosting, anda perlu mengemas kini tetapan nama domain anda dan mengarahkannya ke penyedia perkhidmatan hosting web anda.

Anda juga boleh membeli domain dan hosting dari syarikat yang sama. Biasanya nama domain berharga $ 14,99 / tahun, dan hosting web biasanya berharga $ 7,99 / bulan.

Sekiranya anda memulakan laman web pertama, maka ini mungkin banyak.

Syukurlah, Bluehost, penyedia hosting rasmi yang disyorkan WordPress, telah bersetuju untuk menawarkan nama domain percuma kepada pengguna kami dan potongan lebih dari 60% di hosting web.

Setelah membeli hosting dan mendaftarkan nama domain anda, anda boleh mula membina laman web anda. Untuk arahan langkah demi langkah yang lengkap, lihat panduan kami mengenai cara membuat laman web.

Adakah saya perlu membelinya bersama? Atau saya boleh membelinya secara berasingan?

Anda boleh membeli nama domain dan web hosting dari dua syarikat yang berbeza. Namun, dalam hal ini anda harus mengarahkan nama domain anda ke syarikat hosting web anda dengan mengedit tetapan DNSnya.

Sebaliknya, jika anda membeli nama domain dan web hosting dari syarikat yang sama, maka anda tidak perlu menukar tetapan nama domain.

Lebih mudah untuk mengurus dan memperbaharui kedua-dua perkhidmatan di bawah papan pemuka yang sama.

Sekiranya anda ingin membeli nama domain secara berasingan, maka anda boleh melakukannya dari penyedia teratas seperti: Godaddy dan NameCheap.

Bolehkah Saya Memindahkan Nama Domain Saya ke Syarikat yang Lain?

Memindahkan nama domain

Ya awak boleh. Biasanya semasa anda mendaftarkan nama domain, anda memiliki hak untuk menggunakannya dan memindahkannya ke mana sahaja yang anda mahukan.

Sebagai contoh, katakan anda membeli nama domain anda dari Godaddy dan membeli hosting anda dari Bluehost. Sekarang anda ingin memindahkan nama domain anda ke Bluehost, supaya lebih mudah diurus dan diperbaharui.

Anda boleh melakukannya dengan mudah. Kedua-dua syarikat mempunyai arahan terperinci langkah demi langkah yang boleh anda ikuti untuk memindahkan nama domain anda.

Catatan: Kami mengesyorkan anda menunggu sekurang-kurangnya 45 hari selepas pendaftaran atau pembaharuan untuk memulakan pemindahan. ICANN, organisasi antarabangsa yang mengawasi nama domain, memerlukan pembaharuan satu tahun setiap kali pemindahan dilakukan. Dengan memindahkan nama domain anda sebelum tempoh tersebut, anda boleh kehilangan yuran pembaharuan tahun itu.

Bolehkah Saya Memindahkan Laman Web Saya ke Syarikat Web Hosting Lain Tanpa Mengubah Domain?

Ya, anda juga boleh melakukannya. Anda memiliki nama domain dan dapat mengubah tetapannya untuk menunjuk ke mana-mana syarikat hosting web.

Contohnya, anda membeli nama domain dan hosting dari Godaddy, dan sekarang anda mahu memindahkan hosting web anda ke Bluehost. Anda boleh memindahkan laman web anda dari satu host ke host lain dengan hanya memindahkan fail dan data. Selepas itu anda perlu mengedit tetapan nama domain anda dan mengarahkannya ke penyedia hosting web baru anda.

Contoh lain, anda membeli nama domain anda dari WordPress.com (Lihat panduan kami mengenai perbezaan antara WordPress.com vs WordPress.org). Nanti anda mahu berpindah ke laman web WordPress.org yang dihoskan sendiri.

Pertama, anda perlu mendaftar untuk akaun hosting WordPress. Selepas itu anda boleh memindahkan laman web anda dari WordPress.com ke WordPress.org. Terakhir, anda hanya akan mengedit tetapan nama domain anda di WordPress.com dan mengarahkannya ke penyedia hosting WordPress baru anda.

Kami harap artikel ini dapat membantu anda mengetahui perbezaan antara nama domain dan hosting web. Anda mungkin juga ingin melihat perbandingan kami pembangun laman web yang popular untuk pemula dengan kebaikan dan keburukan.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
    Like this post? Please share to your friends:
    Adblock
    detector
    map