Cara Memasang Pemalam WordPress – Langkah demi Langkah untuk Pemula

Setelah memasang WordPress, perkara pertama yang perlu dipelajari oleh setiap pemula adalah cara memasang pemalam WordPress.


Dengan kata mudah, plugin WordPress adalah seperti aplikasi untuk laman web WordPress anda. Mereka membolehkan anda menambahkan ciri baru ke WordPress seperti borang hubungan, tayangan slaid, troli membeli-belah, dan banyak lagi.

Terdapat beribu-ribu plugin percuma dan berbayar yang tersedia untuk WordPress. Dalam panduan langkah demi langkah ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara memasang pemalam WordPress.

Memasang pemalam WordPress - Panduan pemula

Sebelum awak mula

Sekiranya anda menggunakan WordPress.com, anda tidak boleh memasang pemalam.

Kami sering mendapat aduan daripada pengguna yang mengatakan bahawa mereka tidak dapat melihat menu pemalam di papan pemuka WordPress mereka. Ini kerana anda menggunakan WordPress.com, yang mempunyai batasannya.

Anda tidak boleh memasang pemalam di WordPress.com melainkan anda menaik taraf ke rancangan perniagaan mereka. Sebaliknya, anda boleh memasang sebarang plugin yang anda mahukan di laman web WordPress.org yang dihoskan sendiri dari luar kotak (Lihat perbezaan antara WordPress.org yang dihoskan sendiri berbanding WordPress.com).

Sekiranya anda ingin beralih dari WordPress.com ke WordPress.org, baca tutorial kami tentang cara berpindah dari WordPress.com ke WordPress.org dengan betul.

Oleh itu, mari kita lihat cara memasang pemalam WordPress di laman web anda.

Cara Memasang Pemalam WordPress

Untuk memudahkannya, kami telah membuat tutorial video mengenai cara memasang plugin WordPress yang dapat anda tonton di bawah.

Langgan WPBeginner

Walau bagaimanapun, jika anda hanya mahu mengikuti arahan teks, anda boleh mengikuti tutorial langkah demi langkah kami mengenai cara memasang pemalam WordPress.

Kami telah merangkumi ketiga-tiga kaedah: memasang pemalam WordPress menggunakan carian, memuat naik pemalam WordPress, dan memasang pemalam WordPress secara manual menggunakan FTP.

Sedia? Mari kita mulakan.

Pasang Plugin menggunakan Pencarian Plugin WordPress

Kaedah termudah memasang pemalam WordPress adalah menggunakan carian pemalam. Satu-satunya kelemahan pilihan ini ialah pemalam mesti ada di direktori pemalam WordPress yang hanya terhad kepada pemalam percuma.

Perkara pertama yang anda mesti lawati Pemalam »Tambah Baru halaman di dalam kawasan pentadbir WordPress anda.

Mencari plugin untuk dipasang di kawasan pentadbir WordPress

Anda akan melihat skrin seperti pada tangkapan skrin di atas. Cari pemalam dengan menaip nama pemalam atau fungsi yang anda cari. Selepas itu, anda akan melihat banyak senarai seperti contoh di bawah:

Hasil carian pemalam

Anda boleh memilih pemalam yang terbaik untuk anda. Oleh kerana dalam carian kami, kami mencari WPForms yang merupakan plugin borang hubungan WordPress terbaik, kami akan mengklik butang ‘Pasang Sekarang’ di sebelahnya.

WordPress kini akan memuat turun dan memasang pemalam untuk anda. Selepas ini, anda akan melihat butang ‘Pasang Sekarang’ akan berubah menjadi butang ‘Aktifkan’.

Mengaktifkan pemalam WordPress

Plugin WordPress boleh dipasang di laman web anda, tetapi tidak akan berfungsi melainkan anda mengaktifkannya. Oleh itu, teruskan dan klik pada butang aktifkan untuk mula menggunakan pemalam itu di laman WordPress anda.

Itu sahaja, anda berjaya memasang pemalam WordPress pertama anda.

Langkah seterusnya adalah mengkonfigurasi tetapan pemalam. Tetapan ini berbeza-beza untuk setiap pemalam oleh itu kami tidak akan membahasnya dalam siaran ini.

Pasang Plugin menggunakan Muat Naik Pemalam Pentadbir WordPress

Plugin WordPress berbayar tidak disenaraikan dalam direktori plugin WordPress. Plugin ini tidak dapat dipasang menggunakan kaedah pertama.

Itulah sebabnya WordPress dilengkapi dengan kaedah muat naik untuk memasang pemalam tersebut. Kami akan menunjukkan kepada anda cara memasang pemalam WordPress menggunakan pilihan muat naik di kawasan pentadbir.

Pertama, anda perlu memuat turun pemalam dari sumber (yang akan menjadi fail zip). Seterusnya, anda perlu pergi ke kawasan pentadbir WordPress dan lawati Pemalam »Tambah Baru halaman.

Selepas itu, klik pada butang ‘Upload Plugin’ di bahagian atas halaman.

Muat naik butang pemalam

Ini akan mendedahkan borang muat naik pemalam. Di sini anda perlu mengklik butang ‘Pilih Fail’ dan pilih fail pemalam yang anda muat turun lebih awal ke komputer anda.

Pilih fail zip pemalam untuk dimuat naik dan dipasang di WordPress

Setelah memilih fail, anda perlu mengklik butang ‘Pasang Sekarang’.

WordPress kini akan memuat naik fail pemalam dari komputer anda dan memasangnya untuk anda. Anda akan melihat mesej kejayaan seperti ini setelah pemasangan selesai.

Aktifkan pemalam

Setelah dipasang, anda perlu mengklik pada pautan Aktifkan Pemalam untuk mula menggunakan pemalam.

Anda harus mengkonfigurasi tetapan agar sesuai dengan keperluan anda. Tetapan ini berbeza-beza untuk setiap pemalam oleh itu kami tidak akan membahasnya dalam siaran ini.

Pasang Plugin WordPress secara manual menggunakan FTP

Dalam beberapa kes yang jarang berlaku, penyedia hosting WordPress anda mungkin mempunyai sekatan fail yang dapat membatasi kemampuan anda memasang pemalam dari kawasan pentadbir.

Dalam keadaan ini, pertaruhan terbaik anda ialah memasang pemalam secara manual menggunakan FTP.

Kaedah pengurus FTP adalah yang paling tidak mesra untuk pemula.

Mula-mula anda perlu memuat turun fail sumber pemalam (ia akan menjadi fail zip). Seterusnya, anda perlu mengekstrak fail zip di komputer anda.

Mengekstrak fail zip pemalam akan membuat folder baru dengan nama yang sama. Ini adalah folder yang perlu anda muat naik secara manual ke laman web anda menggunakan klien FTP.

Anda perlu mengakses hos anda melalui pengurus FTP. Sekiranya anda tidak mempunyai nama pengguna dan kata laluan FTP anda, hubungi penyedia hosting WordPress anda dan tanyakan kepada mereka.

Buka klien FTP di komputer anda dan sambungkan ke laman web anda menggunakan bukti kelayakan masuk yang disediakan oleh hos web anda. Setelah disambungkan, anda perlu pergi ke / wp-content / plugins / folder di laman web anda.

Seterusnya, muat naik folder yang anda ekstrak dari fail zip ke / wp-content / plugins / folder di pelayan web anda.

Memuat naik pemalam melalui FTP

Setelah memuat naik fail, anda perlu mengunjungi kawasan pentadbir WordPress dan klik pada Pemalam pautan di menu pentadbir. Anda akan melihat pemalam anda berjaya dipasang di halaman pemalam.

Aktifkan pemalam yang dipasang

Anda perlu mengklik pada pautan Aktifkan di bawah pemalam untuk mula menggunakannya.

Setelah mengaktifkan, anda mungkin perlu mengkonfigurasi tetapan pemalam. Plugin WordPress dilengkapi dengan tetapan mereka sendiri yang berbeza dari satu plugin yang lain jadi kami tidak akan menerangkannya di sini.

Soalan Lazim Tentang Memasang Pemalam WordPress

Sebagai pemula, anda mungkin mempunyai beberapa soalan mengenai pemasangan pemalam WordPress. Sebagai laman sumber WordPress terbesar, kami telah mendengar semuanya.

Berikut adalah beberapa soalan yang sering ditanya mengenai pemasangan pemalam WordPress.

1. Bagaimana saya mencari plugin WordPress terbaik untuk dipasang di laman web saya?

Terdapat lebih daripada 55,000 plugin WordPress di direktori plugin WordPress percuma sahaja. Banyak lagi yang tersedia sebagai pemalam premium. Ini menyukarkan pemula untuk mencari pemalam terbaik untuk ciri yang mereka perlukan.

Kami telah mengumpulkan senarai semua plugin WordPress yang sangat diperlukan oleh kebanyakan laman web WordPress.

Kami juga mempunyai tutorial terperinci untuk memilih plugin WordPress terbaik di mana kami menunjukkan kepada anda apa yang perlu dicari ketika mencari plugin.

2. Apakah perbezaan antara pemalam yang dipasang dan aktif?

WordPress membolehkan anda memasang pemalam dan tidak menggunakannya sama sekali. Untuk menggunakan pemalam di laman web anda, anda perlu ‘Aktifkan’.

Anda dapat melihat pemalam aktif dengan melayari halaman ‘Plugin’ di kawasan pentadbir WordPress. Mereka akan diserlahkan dengan latar belakang biru.

Pemalam yang dipasang dan aktif

Plugin dengan latar belakang putih dipasang di laman web anda tetapi tidak aktif.

3. Sekiranya saya memadamkan pemalam yang tidak aktif?

Sekiranya anda tidak menggunakan pemalam, maka disarankan untuk menghapusnya dari laman web anda. Untuk lebih lanjut mengenai topik ini, lihat artikel kami mengenai mengapa anda mesti memadamkan pemalam yang tidak aktif di WordPress.

4. Berapa banyak plugin yang boleh saya pasang di WordPress?

Anda boleh memasang seberapa banyak plugin WordPress yang anda perlukan. Bukan jumlah pemalam yang mempengaruhi kelajuan laman web anda, tetapi kualiti pemalam tersebut. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat artikel kami mengenai berapa banyak plugin WordPress yang harus anda pasang.

5. Bagaimana saya menyahpasang pemalam WordPress

Anda boleh menyahpasang pemalam WordPress dengan melayari halaman Pemalam di kawasan pentadbir WordPress. Sekiranya pemalam yang ingin anda alih keluar sedang aktif, pertama anda perlu menyahaktifkannya. Selepas itu, anda boleh mengklik pautan padam untuk menghapusnya dari laman web anda.

Nyahpasang pemalam WordPress

Untuk arahan yang lebih terperinci, lihat panduan kami mengenai cara menyahpasang pemalam WordPress dengan betul.

Kami harap ini dapat membantu anda mempelajari cara memasang pemalam WordPress.

Anda mungkin juga ingin melihat kategori plugin kami di mana kami menulis mengenai plugin WordPress terbaik yang boleh anda gunakan untuk mencapai apa sahaja yang anda ingin lakukan. Setiap artikel tersebut dilengkapi dengan arahan langkah demi langkah mengenai cara menyediakan pemalam individu.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me