Cara Membatalkan Perubahan di WordPress dengan Semakan Pasca

Tahukah anda bahawa WordPress dilengkapi dengan ciri terbina dalam yang membolehkan anda membuat asal perubahan dan kembali ke versi siaran sebelumnya. Ciri ini dipanggil Post Revisions atau sekadar Revisions.


Sebilangan besar daripada kita melakukan kesilapan semasa menulis. Kadang kala anda mungkin tidak mahu memadamkan apa yang anda tulis tadi. Semakan membolehkan anda memperbaikinya dengan mengundurkan masa dan membatalkan perubahan.

Dalam artikel ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara membatalkan perubahan dengan mudah di WordPress dengan semakan pos.

Batalkan perubahan WordPress dengan mudah dengan semakan post

Apa itu Semakan Pasca?

WordPress dilengkapi dengan sistem yang kuat untuk menyimpan sejarah penyemakan untuk setiap siaran atau halaman yang anda tulis.

Untuk setiap draf yang sedang anda kerjakan, WordPress menyimpan semakan sementara secara automatik. Jenis semakan ini dipanggil simpan automatik.

WordPress menyimpan penjimatan automatik setiap 60 saat. Ia juga secara automatik menggantikan versi lama dengan penjimatan automatik baru.

Autosave Posts di WordPress

Ciri autosave membantu anda memulihkan kandungan jika ada yang tidak kena sebelum anda dapat menyimpannya. Contohnya, jika penyemak imbas anda hancur atau komputer anda digantung semasa menulis, anda boleh mengembalikan draf terbaru anda dari simpanan automatik.

WordPress juga menyimpan semakan catatan setiap kali pengguna mengklik butang simpan, kemas kini, atau terbitkan. Tidak seperti penjimatan automatik, semakan ini disimpan secara kekal dalam pangkalan data WordPress.

Anda boleh mencari, menyemak imbas, dan kembali ke mana-mana semakan ini dari skrin edit siaran.

Oleh itu, mari kita lihat bagaimana menggunakan ciri semakan pos untuk mengurungkan perubahan pada catatan dan halaman WordPress.

Mengapa Anda Perlu Menggunakan Semakan Pasca

Hampir setiap pengguna WordPress boleh mendapat manfaat daripada semakan pos. Menulis kandungan yang hebat memerlukan banyak perubahan dan pengeditan. Semakan pos membolehkan anda melihat proses anda dan melihat secara langsung bagaimana perkembangan pos anda.

Anda kemudian boleh menukar antara keadaan draf anda yang berbeza, membuat perubahan, dan menjadikan artikel anda sesuai untuk diterbitkan.

Untuk laman WordPress berbilang pengarang, semakan pasca membolehkan para editor menguruskan kerja pelbagai penulis dengan mudah. Anda dapat melihat siapa yang membuat perubahan pada artikel, perubahan apa yang dibuat, dan sebagainya.

Oleh itu, mari kita lihat bagaimana menggunakan semakan pos untuk meningkatkan catatan dan halaman WordPress anda.

Cara menggunakan Post Revisions untuk Membatalkan Perubahan di WordPress

WordPress memaparkan jumlah semakan di bawah panel ‘Dokumen’ pada skrin edit pos / halaman.

Anda boleh mendapatkannya di sebelah kanan skrin penyunting catatan anda. Mengklik pada ‘Revisi’ akan membawa anda ke skrin semakan.

Semakan Postingan WordPress Gutenberg

Skrin semakan pos akan menunjukkan kepada anda semakan terkini dari pos dengan bar tatal di atas. Meluncurkan butang pada bar tatal akan membawa anda ke semakan semula siaran sebelumnya.

Skrin semakan WordPress Post

Perubahan yang dilakukan dalam setiap semakan akan diserlahkan dalam warna hijau dan merah jambu. Di bahagian atas, anda dapat melihat pengguna yang membuat perubahan, masa dan maklumat lain.

WordPress juga akan memberitahu anda jika semakan itu adalah simpanan automatik atau draf.

Posting WordPress yang disimpan secara automatik

Anda boleh menggunakan butang seterusnya dan sebelumnya untuk mengubah semakan.

Selain itu, anda boleh mencentang kotak di atas yang bertuliskan ‘Bandingkan mana-mana dua semakan’. Melakukannya akan membahagikan butang bar tatal menjadi dua, dan anda boleh membawa setiap butang ke semakan yang berbeza dan membandingkan perbezaan antara dua semakan jauh.

Bandingkan Dua semakan catatan WordPress

Untuk memulihkan semakan, anda hanya boleh klik pada butang Pulihkan Semakan Ini atau Pulihkan Simpan Semula Ini.

WordPress akan mengembalikan semakan terpilih sebagai semakan catatan semasa anda, dan kemudian anda dapat menyimpannya sebagai draf.

Pulihkan Semakan di WordPress

Perlu diingat bahawa memulihkan semula semakan sebelumnya tidak akan menghapus versi terkini siaran anda. Sebaliknya, WordPress akan menyimpannya dalam pangkalan data sebagai semakan lain.

Menggunakan Semakan Pasca dengan Editor WordPress Lama

Sekiranya anda belum menaik taraf WordPress anda ke Gutenberg dan masih menggunakan Editor Klasik lama, anda akan mendapat semakan catatan di kotak meta penerbitan di panel kanan skrin edit halaman / halaman.

Lihat Semakan Pasca di Editor Klasik WordPress

Untuk melihat semakan siaran, anda hanya boleh mengklik pautan ‘Browse’ di sebelah jumlah semakan. Terlepas dari ini, semakan post berfungsi sama dalam Editor Klasik dan Gutenberg.

Mengehadkan atau Menghapus Semakan Pasca di WordPress

Semua semakan pos disimpan dalam pangkalan data WordPress anda. Oleh kerana itu, banyak pengguna bimbang bahawa semakan terlalu banyak dapat melambatkan laman web mereka.

Ianya tidak betul.

WordPress melangkau semakan semasa membuat panggilan pangkalan data di bahagian depan. Ia hanya mencari semakan pada skrin edit pos, atau ketika anda sedang melihat semakan.

WordPress membolehkan anda mengawal berapa banyak semakan yang ingin anda buat untuk artikel. Untuk menghadkan semakan pos, cukup tambahkan kod ini ke fail wp-config.php laman WordPress anda.

tentukan (‘WP_POST_REVISIONS’, 10);

Jangan lupa ganti 10 dengan jumlah semakan yang anda mahu buat untuk setiap siaran.

Anda juga boleh menghapus semakan catatan lama. Sekiranya anda pasti tidak memerlukan semakan tersebut, berikut adalah cara anda boleh menghapusnya.

Pertama, buat sandaran WordPress baru dari laman web anda. Ini akan membolehkan anda memulihkan laman web anda sekiranya ada yang tidak kena.

Seterusnya, anda perlu memasang dan mengaktifkan plugin WP-Optimize. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat panduan langkah demi langkah kami mengenai cara memasang pemalam WordPress.

Setelah pengaktifan, pergi ke Pangkalan Data WP-Optimize » halaman dan tandakan kotak di sebelah pilihan ‘Bersihkan semua semakan pos’.

Semakan pos bersih

Sekarang klik pada butang ‘Jalankan pengoptimuman’ untuk menghapus semua semakan catatan. Anda boleh menyahpasang pemalam setelah anda menghapus semakan.

Catatan: Menghapus semakan tidak akan menghalang WordPress daripada menyimpan semakan untuk catatan masa depan anda.

Kami berharap artikel ini dapat membantu anda memahami cara menggunakan semakan pos untuk membuat asal perubahan di WordPress. Anda mungkin juga ingin melihat petua kami untuk membuat kalendar editorial pembunuh di WordPress.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
    Like this post? Please share to your friends:
    Adblock
    detector
    map