Cara Menambah Menu Navigasi di WordPress (Panduan Pemula)

Adakah anda mahu menambahkan menu navigasi ke laman WordPress anda?


WordPress dilengkapi dengan antara muka menu seret dan lepas yang boleh anda gunakan untuk membuat menu tajuk, menu dengan pilihan dropdown, dan banyak lagi.

Dalam panduan langkah demi langkah ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara menambahkan menu navigasi di WordPress dengan mudah.

Cara Menambah Menu Navigasi di WordPress

Apa itu Menu Navigasi?

Menu navigasi adalah senarai pautan yang menunjukkan kawasan penting di laman web. Mereka biasanya disajikan sebagai bar pautan mendatar di bahagian atas setiap halaman di laman web.

Menu navigasi memberikan struktur laman web anda dan membantu pelawat mencari apa yang mereka cari. Begini rupa menu navigasi di WPBeginner:

Menu navigasi WPBeginner

WordPress menjadikannya sangat mudah untuk menambahkan menu dan sub-menu. Anda boleh menambahkan pautan ke halaman, kategori atau topik yang paling penting, catatan blog, dan juga pautan tersuai seperti profil media sosial anda.

Lokasi tepat menu anda akan bergantung pada tema WordPress anda. Sebilangan besar tema akan mempunyai beberapa pilihan, jadi anda boleh membuat menu yang berbeza yang dapat dipaparkan di tempat yang berbeza.

Sebagai contoh, kebanyakan tema WordPress dilengkapi dengan menu utama yang muncul di bahagian atas. Beberapa tema mungkin termasuk menu sekunder, menu footer, atau menu navigasi mudah alih juga.

Membuat Menu Navigasi Tersuai Pertama Anda

Untuk membuat menu navigasi, anda perlu mengunjungi Rupa »Menu halaman di papan pemuka pentadbir WordPress anda.

Membuat menu di WordPress

Pertama, anda perlu memberikan nama untuk menu anda, seperti ‘Menu Navigasi Teratas’ dan kemudian klik butang ‘Buat Menu’. Ini akan meluaskan kawasan menu, dan akan kelihatan seperti ini:

Menu yang baru dibuat di WordPress

Seterusnya, anda boleh memilih halaman yang ingin anda tambahkan ke menu. Anda boleh menambahkan semua halaman tingkat atas baru secara automatik, atau memilih halaman tertentu dari lajur kiri.

Mula-mula, klik tab ‘Lihat Semua’ untuk melihat semua halaman laman web anda. Selepas itu klik kotak di sebelah setiap halaman yang ingin anda tambahkan ke menu anda, dan kemudian klik pada butang ‘Tambah ke Menu’.

Menambah item ke menu navigasi

Setelah halaman anda ditambahkan, anda boleh memindahkannya dengan menyeret dan melepaskannya.

Seret dan lepaskan item untuk memindahkannya ke dalam menu

Nota: Semua menu mempunyai item mereka disenaraikan dalam senarai menegak (atas ke bawah) dalam penyunting menu. Apabila anda menghidupkan menu di laman web anda, ia akan dipaparkan secara menegak atau mendatar (kiri ke kanan), bergantung pada lokasi yang anda pilih.

Sebilangan besar tema mempunyai beberapa lokasi berbeza di mana anda boleh meletakkan menu. Dalam contoh ini, kami menggunakan tema 2020 lalai, yang mempunyai 5 lokasi berbeza.

Setelah menambahkan halaman ke menu, pilih lokasi di mana anda ingin memaparkan menu dan klik pada butang ‘Save Menu’.

Memilih lokasi paparan untuk menu anda

Petua: Sekiranya anda tidak pasti di mana setiap lokasi, cuba simpan menu di tempat yang berlainan, kemudian lawati laman web anda untuk melihat tampilannya. Anda mungkin tidak mahu menggunakan semua lokasi, tetapi anda mungkin mahu menggunakan lebih dari satu lokasi.

Inilah menu siap kami di laman web ini:

Menu Navigasi Langsung Selesai

Membuat Menu Drop-Down di WordPress

Menu lungsur turun, kadang-kadang disebut menu bersarang, adalah menu navigasi dengan item menu ibu bapa dan anak. Apabila anda mengarahkan kursor ke item induk, semua item anak akan muncul di bawahnya dalam sub-menu.

Untuk membuat sub menu, seret item di bawah item induk, lalu seret sedikit ke kanan. Kami telah melakukannya dengan 3 sub-item di bawah ‘Perkhidmatan’ di menu kami:

Tambahkan item menu sebagai sub-lelaki

Berikut adalah sub-menu langsung di laman web ini:

Sub menu lungsur turun dalam navigasi laman web

Anda bahkan dapat menambahkan beberapa lapisan dropdown, sehingga sub menu anda dapat memiliki sub menu. Ini akhirnya dapat dilihat sedikit berantakan, dan banyak tema tidak menyokong menu lungsur berbilang lapisan.

Dalam contoh ini, anda dapat melihat bahawa ‘Logo Design’ (item kanak-kanak ‘Services’) mempunyai dua item anak sendiri.

Menu lungsur bersarang

Menambah Kategori ke Menu WordPress

Sekiranya anda menggunakan WordPress untuk menjalankan blog, maka anda mungkin ingin menambahkan kategori blog anda sebagai menu lungsur di menu WordPress anda. Kami melakukan ini di WPBeginner:

Menu WPBeginner yang menunjukkan drop-down kategori

Anda boleh menambahkan kategori ke menu dengan mudah dengan mengklik tab Kategori di sebelah kiri skrin Menu. Anda mungkin juga perlu mengklik tab ‘Lihat Semua’ untuk melihat semua kategori anda.

Cukup pilih kategori yang ingin anda tambahkan ke menu, dan kemudian klik butang ‘Tambah ke Menu’.

Menambah kategori ke menu anda

Kategori akan muncul sebagai item menu biasa di bahagian bawah menu anda. Anda boleh menyeret dan melepaskannya ke kedudukannya. Kami akan meletakkan semua kategori ini di bawah item menu Blog.

Menempatkan kategori di bawah item menu 'Blog'

Adakah anda ingin mempunyai halaman blog di laman web anda yang terpisah dari laman utama anda? Sekiranya ada, lihat tutorial kami tentang cara membuat halaman yang terpisah untuk catatan blog di WordPress.

Menambah Pautan Custom ke Menu Navigasi WordPress Anda

Selain kategori dan halaman, WordPress juga menjadikannya sangat mudah untuk menambahkan pautan tersuai ke menu anda. Anda boleh menggunakannya untuk memaut ke profil media sosial anda, kedai dalam talian anda, dan / atau laman web lain yang anda miliki.

Anda perlu menggunakan tab ‘Pautan Tersuai’ pada layar Menu. Cukup tambahkan pautan bersama teks yang ingin anda gunakan dalam menu anda.

Menambah pautan khas ke Twitter ke menu

Anda bahkan boleh menjadi kreatif dan menambahkan ikon media sosial di menu anda.

Menu media sosial

Mengedit atau Mengeluarkan Item Menu di Menu Navigasi WordPress

Apabila anda menambahkan halaman atau kategori ke menu navigasi tersuai anda, WordPress menggunakan tajuk halaman atau nama kategori sebagai teks pautan. Anda boleh mengubahnya jika anda mahu.

Mana-mana item menu boleh diedit dengan mengklik anak panah ke bawah di sebelahnya.

Memperluas item menu untuk mengedit namanya

Anda boleh menukar nama item menu di sini. Di sinilah anda juga boleh mengklik ‘Buang’ untuk melepaskan pautan dari menu anda sama sekali.

Sekiranya anda bergelut dengan antara muka seret dan lepas, anda juga boleh memindahkan item menu dengan mengklik pautan ‘Pindahkan’ yang sesuai.

Menambah Menu WordPress di Sidebars dan Footer

Anda tidak perlu hanya berpegang pada lokasi paparan untuk tema anda. Anda boleh menambahkan menu navigasi di mana-mana kawasan yang menggunakan widget, seperti bar sisi atau footer anda.

Cukup ke Rupa »Widget dan tambahkan widget ‘Menu Navigasi’ ke bar sisi anda. Seterusnya, tambahkan tajuk untuk widget dan pilih menu yang betul dari daftar turun ‘Pilih Menu’.

Menambah menu sebagai widget bar sisi

Berikut adalah contoh menu footer WordPress tersuai yang dibina di laman web Syed Balkhi.

Contoh Menu Footer WordPress - Syed Balkhi

Melangkah Lebih Lanjut dengan Menu Navigasi

Sekiranya anda ingin membuat menu yang benar-benar epik dengan banyak pautan, kami mempunyai tutorial tentang cara membuat menu mega di WordPress. Ini membolehkan anda membuat drop-down dengan banyak item termasuk gambar.

Pratonton menu mega

Menu mega adalah pilihan yang bagus jika anda mempunyai laman web yang besar, seperti kedai dalam talian atau laman berita. Jenis menu ini digunakan oleh laman web seperti Reuters, Buzzfeed, Starbucks, dll.

Kami harap artikel ini membantu anda mempelajari cara menambahkan menu navigasi di WordPress. Anda mungkin juga ingin melihat panduan kami tentang cara menata menu navigasi di WordPress dan cara membuat menu navigasi terapung yang melekit di WordPress.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me