Cara menggunakan FTP untuk memuat naik fail ke WordPress untuk Pemula

Adakah anda ingin belajar bagaimana menggunakan FTP untuk memuat naik fail di laman web WordPress anda? FTP atau protokol pemindahan fail adalah cara cepat dan mudah untuk memuat naik fail dari komputer ke laman web anda. Dalam artikel ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara menggunakan FTP untuk memuat naik fail ke WordPress.


Menggunakan FTP untuk memuat naik fail di WordPress

Tutorial Video

Langgan WPBeginner

Sekiranya anda tidak menyukai tutorial video atau mahu bergerak mengikut kadar anda sendiri, teruskan membaca arahan di bawah.

Apa itu FTP?

FTP adalah kependekan dari protokol pemindahan Fail. Ini membolehkan anda memindahkan fail dari komputer ke akaun hosting laman web anda.

Sekarang anda mungkin berfikir sudah ada pengunggah media di dalam kawasan pentadbir WordPress untuk memuat naik fail seperti gambar, video, audio, PDF dan banyak lagi.

Mengapa anda memerlukan FTP?

Anda memerlukan FTP untuk dapat memuat naik fail secara manual di WordPress yang kadangkala tidak berfungsi kerana terdapat ralat di laman web anda.

Biasanya, anda tidak memerlukan FTP untuk memuat naik fail sama sekali. Anda boleh memuat naik gambar dari kawasan pentadbir WordPress dengan mudah. Anda bahkan boleh memuat naik plugin dan tema dari WordPress itu sendiri.

Walau bagaimanapun, kadang-kadang anda perlu memuat naik plugin atau fail tema secara manual untuk tujuan penyelesaian masalah WordPress dan memperbaiki kesalahan WordPress yang paling biasa.

Menggunakan FTP untuk Memuat Naik Fail WordPress

Pertama, anda perlu memuat turun dan memasang klien FTP di komputer anda. Pelanggan FTP adalah aplikasi yang membantu anda menyambung ke laman web anda dan memindahkan fail menggunakan protokol FTP.

Berikut adalah beberapa klien FTP paling popular yang boleh anda pasangkan.

  • FileZilla (Windows, Mac, Linux | Percuma)
  • WinSCP (Windows | Percuma)
  • Cyberduck (Mac | Percuma)

Demi tutorial ini, kami akan menggunakan FileZilla. Anda boleh menggunakan klien FTP lain yang anda suka. Konsep asasnya sama tanpa mengira perisian yang anda gunakan.

Menyambung ke Laman WordPress Anda Menggunakan FTP

Apabila anda membuka perisian FTP, ia akan meminta anda untuk menyambung ke laman web anda menggunakan bukti kelayakan masuk FTP anda.

Kelayakan masuk FTP anda dihantar kepada anda melalui e-mel semasa anda mendaftar untuk akaun hosting WordPress anda. Anda juga boleh mendapatkan maklumat akaun FTP anda di papan pemuka cPanel akaun hosting anda.

Menguruskan akaun FTP di dalam cPanel

Sekiranya anda tidak dapat menemui bukti masuk, anda boleh menghubungi penyedia hosting anda untuk mendapatkan maklumat ini.

Sebaik sahaja anda mempunyai maklumat log masuk, anda perlu membuka FileZilla dan kemudian pergi ke Fail »Pengurus Laman web.

Pengurus laman web dalam klien FileZilla FTP

Ini akan memunculkan tetingkap pop timbul di mana anda dapat menambahkan maklumat laman web anda. Klik pada butang ‘Laman Baru’ dan berikan tajuk untuk laman web anda.

Menambah laman web baru di FileZilla

Di ruangan seterusnya, anda akan diminta memasukkan hos anda. Ini biasanya nama domain anda.

Catatan: Di bahagian protokol, anda harus memilih SFTP jika penyedia hosting anda menyokongnya.

Di bawah medan jenis logon, pilih ‘Normal’ dan kemudian masukkan nama pengguna dan kata laluan FTP anda.

Kelayakan log masuk

Sekarang anda boleh klik pada butang sambung untuk meneruskan. FileZilla akan menyimpan tetapan laman web anda untuk log masuk yang akan datang dan membuka sambungan FTP baru ke laman web anda.

Sekiranya ini adalah kali pertama anda menyambung ke laman web anda dari komputer ini, maka FileZilla mungkin menunjukkan pop timbul sijil.

Perakuan amanah

Tandai kotak di sebelah ‘Sentiasa mempercayai sijil untuk sesi akan datang’ dan klik pada butang OK untuk meneruskan.

FileZilla kini akan cuba masuk ke laman web anda menggunakan bukti kelayakan yang anda masukkan. Setelah disambungkan, anda akan melihat senarai fail dan folder di laman web anda di bawah lajur ‘Tapak jauh’.

Lajur fail tempatan dan jauh di Filezilla

Lajur laman web terpencil memaparkan fail dan folder di laman web anda dan bahagian ‘Tapak tempatan’ menunjukkan fail di komputer anda.

Anda boleh melayari laman web tempatan untuk mencari fail di komputer yang ingin anda muat naik ke laman web anda. Seterusnya, anda perlu klik kanan fail dan pilih muat naik dari menu.

Muat naik fail dari komputer anda ke laman web anda

FileZilla kini akan memindahkan fail dari komputer anda ke laman WordPress anda.

Walau bagaimanapun, WordPress memerlukan fail dan folder tertentu di lokasi tertentu untuk berfungsi dengan baik. Ini bermakna anda tidak boleh memuat naik fail di mana sahaja. Anda perlu tahu di mana memuat naik fail di laman WordPress anda.

Contohnya, jika anda ingin memuat naik pemalam secara manual ke laman web WordPress anda. Kemudian pertama anda perlu memuat turun pemalam ke komputer anda.

Selepas itu anda perlu membuka zip fail plugin. Di dalam fail zip, anda akan menemui folder pemalam. WordPress mencari pemalam dalam / wp-content / plugins / folder.

Anda terlebih dahulu perlu pergi ke / wp-content / plugins / folder di ruangan Laman jauh. Selepas itu anda boleh memuat naik folder pemalam dari komputer ke laman web anda.

Muat naik folder pemalam

Setelah memuat naik pemalam, anda perlu mengunjungi halaman pemalam di dalam kawasan pentadbir WordPress anda untuk mengaktifkan pemalam tersebut.

Memasang plugin di kawasan pentadbir WordPress

Begitu juga, jika anda ingin memuat naik tema premium ke laman web anda, anda akan memuat turun dan membuka zip tema pada komputer anda terlebih dahulu. Selepas itu, anda boleh memuat naiknya ke / wp-content / tema / folder di laman web anda.

FTP tidak hanya digunakan untuk memuat naik fail dari komputer anda ke laman web WordPress anda. Ini juga dapat digunakan untuk mengunduh file dari laman web Anda dan mengeditnya.

Cukup klik kanan pada fail atau folder yang ingin anda muat turun di bawah lajur ‘Tapak Jauh’ dan klik pada butang muat turun.

Muat turun fail dari laman web anda ke komputer anda

Anda juga dapat menggunakan FTP untuk membuat sandaran semua fail WordPress. Cukup pilih semua fail dan folder dan muat turun ke komputer anda.

Namun, ingat bahawa ini hanyalah sandaran fail WordPress anda, dan tidak termasuk kandungan anda (Pangkalan Data). Sekiranya anda juga ingin membuat sandaran kandungan, maka anda boleh melakukannya dengan membuat sandaran manual pangkalan data WordPress anda.

Kami harap artikel ini dapat membantu anda mempelajari cara menggunakan FTP untuk memuat naik fail ke WordPress. Anda mungkin juga ingin melihat panduan keselamatan WordPress langkah demi langkah kami untuk pemula.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me