Panduan Pemula: Cara Memulihkan WordPress dari Sandaran

Adakah anda perlu memulihkan WordPress dari fail sandaran? Sandaran membantu anda memulihkan laman web anda sekiranya berlaku masalah. Walau bagaimanapun, memulihkan WordPress dari fail sandaran tidak mudah bagi pemula. Dalam artikel ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara memulihkan WordPress dengan mudah dari sandaran langkah demi langkah.


Cara Memulihkan WordPress dari Sandaran

Oleh kerana ini adalah artikel yang panjang, kami telah menambah untuk navigasi yang lebih mudah.

    Nota: Panduan ini adalah mengenai memulihkan laman WordPress dari sandaran. Sekiranya anda cuba memindahkan laman web anda ke domain baru, maka anda harus melihat panduan kami untuk memindahkan WordPress ke domain baru tanpa kehilangan SEO.

    Sekiranya anda cuba berpindah dari localhost ke akaun hosting web langsung, ikuti panduan ini tentang cara memindahkan WordPress dari pelayan tempatan ke laman web langsung.

    Memahami Sandaran dan Memulihkan WordPress

    Terdapat pelbagai cara untuk membuat sandaran untuk laman WordPress anda. Cara terbaik untuk membuat sandaran adalah dengan menggunakan plugin sandaran WordPress.

    Sebagai pilihan, anda juga boleh membuat sandaran manual pangkalan data WordPress anda dan memuat turun fail WordPress anda menggunakan FTP.

    Memulihkan WordPress dari sandaran bergantung sepenuhnya pada cara anda membuat sandaran. Contohnya, sandaran yang dibuat menggunakan BackupBuddy atau UpdraftPlus boleh dipulihkan dengan menggunakan pemalam yang sama. Begitu juga, sandaran manual perlu dipulihkan secara manual.

    Sebilangan besar pengguna WordPress tidak menyandarkan keseluruhan laman web mereka. Sebagai gantinya, mereka hanya menyandarkan tema, direktori muat naik, dan pangkalan data WordPress mereka. Ini mengurangkan ukuran sandaran mereka, tetapi meningkatkan langkah-langkah yang diperlukan untuk memulihkan laman web.

    Tidak kira bagaimana anda membuat sandaran, langkah asasnya adalah sama.

    Mari kita lihat bagaimana memulihkan laman WordPress anda dari sandaran. Oleh kerana kami meliputi kaedah pemulihan yang berbeza, sila ke bahagian yang berlaku untuk anda.

    Memulihkan WordPress dari BackupBuddy Backup File

    BackupBuddy adalah pemalam sandaran WordPress premium yang popular. Sekiranya anda menggunakan BackupBuddy untuk membuat sandaran, maka bahagian ini sesuai untuk anda.

    BackupBuddy menawarkan cara yang sangat mudah untuk memulihkan WordPress dari sandaran. Anda perlu log masuk ke laman web WordPress anda dan pergi ke BackupBuddy »Pulihkan / Berhijrah halaman.

    Anda perlu memuat turun salinan fail importbuddy.php. Dalam prosesnya, anda akan diminta memberikan kata laluan untuk importbuddy. Kata laluan ini akan digunakan semasa anda memulihkan laman web anda.

    Muat turun importbuddy

    Seterusnya, anda perlu memuat turun salinan sandaran anda jika anda belum melakukannya. Anda boleh memuat turunnya dari BackupBuddy »Sandaran atau tujuan yang anda gunakan untuk menyimpan sandaran anda.

    Setelah anda menyimpan fail zip sandaran dan importbuddy.php pada komputer anda, sambungkan ke laman web anda menggunakan FTP.

    Sekiranya anda mempunyai sandaran lengkap laman web anda, kemudian hapus semua fail dan folder dari pelayan anda.

    Namun, jika anda mempunyai sandaran separa, anda perlu memuat turun fail yang belum anda sandarkan terlebih dahulu. Setelah anda yakin bahawa anda mempunyai semua sandaran, teruskan menghapus semua fail dan folder dari direktori root laman web anda.

    Padamkan fail WordPress lama

    Seterusnya anda perlu memuat naik fail BackupBuddy dan importbuddy.php anda ke folder root laman web anda.

    Setelah kedua-dua fail dimuat naik ke pelayan, lawati importbuddy.php di penyemak imbas web anda. Itu ada di direktori root laman web anda, jadi URL-nya akan seperti:

    http://www.example.com/importbuddy.php

    ImportBuddy kini akan meminta kata laluan yang anda buat semasa memuat turun ImportBuddy.

    kata laluan importbuddy

    Pada skrin seterusnya, ImportBuddy akan memaparkan fail sandaran yang anda muat naik. Sekiranya anda tidak memuat naik fail sandaran anda menggunakan FTP, maka Anda dapat mengklik tab muat naik untuk memuat naik fail cadangan sekarang. Sekiranya simpanan anda disimpan di perkhidmatan storan Stash iTheme, anda boleh menyambungnya dengan mengklik tab simpanan sekarang. Setelah anda memilih pangkalan data anda, klik pada Next Step untuk meneruskan.

    Pilih fail sandaran anda

    ImportBuddy akan membuka zip fail sandaran anda dan menunjukkan kepada anda mesej kejayaan apabila telah mengekstrak fail. Klik pada butang langkah seterusnya untuk meneruskan.

    Pada skrin seterusnya, ImportBuddy akan meminta anda memberikan maklumat URL dan pangkalan data laman web.

    Sekiranya anda memulihkan laman web WordPress yang diretas atau cuba membuang perisian hasad, maka anda tidak mahu menggunakan pangkalan data lama anda.

    Anda boleh menjatuhkan jadual dari pangkalan data lama anda menggunakan phpMyAdmin, atau membuat pangkalan data baru menggunakan cPanel. Setelah selesai membuat pangkalan data baru atau mengosongkan yang lama, berikan butiran pangkalan data anda.

    Sebaliknya, jika anda yakin laman web anda tidak diretas, anda boleh menggunakan perincian pangkalan data lama yang sama.

    tetapan pangkalan data

    Klik pada butang seterusnya untuk meneruskan dan importbuddy kini akan menguji tetapan pangkalan data anda dan mengimport data anda. Setelah selesai, klik langkah seterusnya untuk meneruskan.

    Sekarang ImportBuddy akan mengemas kini URL laman web anda, jalan, dan lain-lain. Selepas itu, anda akan diminta untuk menguji laman web anda. Sekiranya semuanya berfungsi dengan baik, anda telah berjaya memulihkan laman web anda.

    Mengkaji dan membersihkan

    Pada halaman importbuddy, klik butang ‘Membersihkan dan membuang fail sementara’. Ini akan menghapus data sementara dalam pangkalan data dan fail yang dibuat semasa pemulihan.

    Memulihkan WordPress menggunakan Sandaran UpdraftPlus

    UpdraftPlus adalah satu lagi pemalam sandaran WordPress yang popular. Ini membolehkan anda membuat sandaran dan memulihkan laman WordPress anda dengan mudah.

    Mula-mula anda perlu memastikan bahawa anda mempunyai sandaran lengkap dari laman WordPress anda yang dibuat oleh UpdraftPlus. Seterusnya, anda perlu memuat turun fail sandaran ke komputer anda.

    Sekiranya sandaran anda disimpan oleh UpdraftPlus di lokasi penyimpanan jauh seperti Dropbox, Google Drive, dan lain-lain, maka anda boleh memuat turun fail sandaran anda dari lokasi tersebut ke komputer anda.

    Seterusnya, anda perlu menyambung ke klien FTP dan memadam semua fail WordPress. Selepas itu anda perlu memasang WordPress semula dan log masuk ke laman web anda.

    Anda perlu memasang dan mengaktifkan plugin UpdraftPlus. Setelah diaktifkan, lawati Tetapan »Sandaran UpdraftPlus halaman dan klik pada butang Pulihkan.

    Muat naik fail sandaran anda

    Seterusnya, anda perlu mengklik pautan ‘Muat naik fail sandaran’ dan kemudian menaikkan fail sandaran yang anda muat turun lebih awal.

    Memuat naik fail sandaran

    Setelah fail sandaran anda dimuat, UpdraftPlus akan mengimbas fail tersebut dan akan memaparkannya di halaman sandaran.

    Anda perlu mengklik butang ‘Pulihkan’ untuk meneruskan.

    Pulihkan fail sandaran

    Ini akan memunculkan pop timbul di mana anda perlu mengklik butang pemulihan sekali lagi untuk meneruskan. Pastikan semua fail sandaran yang tersedia seperti pemalam, pangkalan data, tema dan lain-lain dipilih.

    Memulihkan fail sandaran

    UpdraftPlus kini akan mula mengekstrak dan memulihkan data dari fail tersebut. Setelah berjaya, anda akan diarahkan ke halaman kejayaan.

    Sandaran dipulihkan

    Itu sahaja, anda berjaya memulihkan laman WordPress anda dari sandaran UpdraftPlus.

    Memulihkan Pangkalan Data WordPress dari Sandaran menggunakan phpMyAdmin

    Semasa memulihkan sandaran yang dibuat secara manual, anda mungkin menemui dua kemungkinan pilihan. Anda boleh membuat pangkalan data baru dan mengimport sandaran ke dalamnya, atau mengosongkan pangkalan data yang ada dan mengimport sandaran.

    Sekiranya anda membersihkan laman web WordPress yang diretas, maka sangat penting untuk menukar nama pengguna dan kata laluan MySQL anda sebelum membuat pangkalan data baru atau mengimport ke pangkalan data yang ada.

    Untuk membuat pangkalan data baru, log masuk ke papan pemuka cPanel akaun hosting WordPress anda dan klik pada ikon Pangkalan Data MySQL.

    Pangkalan Data MySQL di Cpanel

    Seterusnya, anda akan diminta memberikan nama untuk pangkalan data anda dan kemudian klik pada butang ‘Buat Pangkalan Data’.

    Buat pangkalan data baru

    Setelah membuat pangkalan data baru, anda memerlukan pengguna MySQL yang berkaitan dengan pangkalan data baru itu. Tatal ke bahagian pengguna MySQL dan tambahkan pengguna baru.

    Tambahkan pengguna pangkalan data baru

    Seterusnya, anda perlu menambahkan pengguna ini ke pangkalan data MySQL. Tatal ke bawah ke bahagian ‘Tambah pengguna ke pangkalan data’ dan pilih pengguna bersama dengan pangkalan data dari menu lungsur turun dan kemudian klik pada butang tambah.

    Tambah pengguna ke db

    Kini pangkalan data baru anda sudah siap. Anda boleh menggunakannya untuk memulihkan sandaran pangkalan data WordPress anda.

    Pergi ke papan pemuka cPanel sekali lagi dan kemudian klik pada ikon phpMyAdmin.

    Lancarkan phpMyAdmin

    Seterusnya, anda perlu mengklik nama pangkalan data baru anda dan kemudian klik pada butang import.

    Mengimport pangkalan data anda

    Klik pada butang ‘pilih fail’ untuk memilih fail sandaran pangkalan data WordPress anda dan kemudian klik pada butang pergi di bahagian bawah halaman untuk meneruskan.

    PhpMyAdmin kini akan memuat naik sandaran anda dan mengimportnya ke pangkalan data anda.

    Anda akan melihat mesej kejayaan setelah selesai.

    Itu sahaja. Anda berjaya mengimport pangkalan data WordPress anda. Sekarang langkah seterusnya adalah memasang WordPress menggunakan pangkalan data baru anda. Sekiranya anda sudah memasang WordPress, kemudian tambahkan tetapan pangkalan data baru anda ke dalam fail wp-config.php anda, dan anda akan senang.

    Memulihkan Sandaran Pangkalan Data WordPress menggunakan cPanel

    Sekiranya anda membuat sandaran pangkalan data WordPress secara manual menggunakan cPanel pada hosting bersama anda, maka anda juga dapat memulihkan pangkalan data tersebut menggunakan cPanel.

    Log masuk ke akaun cPanel anda dan di bawah bahagian fail klik pada Backup.

    Sandarkan di cPanel

    Pada halaman sandaran, tatal ke bawah ke ‘Pulihkan sandaran pangkalan data MySQL’.

    Seterusnya, klik pada butang pilih fail dan pilih fail sandaran dari cakera keras anda. Setelah selesai, klik pada butang muat naik.

    Pulihkan pangkalan data menggunakan cPanel

    Memulihkan Fail WordPress secara manual menggunakan FTP

    Sekiranya anda memulihkan WordPress untuk membersihkan laman web yang diretas, pertama sekali anda perlu memadamkan semua fail dan direktori WordPress yang ada.

    Lakukan ini hanya jika sandaran anda terkini, dan anda mempunyai semua yang disesuaikan, diubah atau dimuat naik di laman web anda.

    Sekiranya anda mempunyai semua muat naik dan penyesuaian anda, maka anda boleh memadam semua yang selamat di laman web anda menggunakan cpanel (lebih cepat) atau menggunakan FTP.

    Untuk menghapus semua fail dari laman web anda, log masuk ke cPanel hosting / hosting VPS anda dan di bawah bahagian fail klik pada ikon pengurus fail.

    Pengurus fail di cPanel

    Teruskan dan pilih root Web sebagai direktori anda dan teruskan. Antara muka pengurus fail kini akan dibuka di tab penyemak imbas baru. Anda perlu memilih semua fail WordPress dan menghapusnya. Cara ini jauh lebih pantas.

    Anda juga boleh menghapus fail menggunakan FTP, tetapi lebih lambat. Cukup sambungkan ke laman web anda menggunakan klien FTP dan pilih semua fail di direktori root WordPress anda untuk menghapusnya.

    Padamkan fail WordPress lama

    Seterusnya, anda perlu memuat turun salinan WordPress baru dari WordPress.org dan mengekstraknya ke cakera keras anda.

    Lancarkan klien FTP anda dan kemudian muat naik semua fail WordPress ke pelayan anda.

    Muat naik fail WordPress

    Setelah memuat naik fail WordPress, anda boleh memuat naik fail wp-config.php dari sandaran anda (hanya jika anda yakin bahawa fail itu bersih dan tidak terganggu).

    Sebagai alternatif, anda boleh menamakan semula fail wp-config-sample.php dalam fail WordPress yang baru anda muat naik ke fail wp-config.php. Selepas itu anda perlu mengedit fail wp-config.php dan memasukkan maklumat pangkalan data anda.

    Jangan lupa simpan fail dan muat naik semula ke laman web anda.

    Seterusnya, anda perlu memuat naik fail lain dari sandaran anda. Kami mengesyorkan agar anda hanya memuat naik gambar anda di / wp-content / uploads / direktori.

    Setelah memuat naiknya, lawati laman web anda untuk memastikan semuanya berfungsi dengan baik.

    Seterusnya, anda perlu log masuk ke kawasan pentadbir WordPress anda dan mula memasang pemalam yang ada di laman web anda.

    Sekarang anda boleh terus memasang tema anda. Sekiranya anda telah menyesuaikan tema WordPress anda atau menggunakan tema kanak-kanak, maka anda boleh memulihkannya dari sandaran. Namun, pastikan fail tersebut bersih.

    Akhir sekali, pergi ke Tetapan »Pautan Permalink dan sesuaikan tetapan permalinks agar sesuai dengan laman web anda dan kemudian kemas kini pautan permalink.

    Menyelesaikan Masalah Pemulihan Sandaran WordPress

    Terdapat beberapa masalah biasa yang mungkin anda hadapi semasa memulihkan laman web WordPress anda. Kami mempunyai panduan berasingan untuk masing-masing.

    • Ralat semasa membuat sambungan pangkalan data
    • Skrin Kematian Putih
    • Ralat Pelayan Dalaman
    • Halaman Alih Masuk atau Isi semula Segera
    • Single Post mengembalikan 404 Ralat

    Perkara yang perlu dilakukan Selepas Memulihkan Laman WordPress anda

    Setelah berjaya memulihkan laman web anda, kami sangat mengesyorkan agar anda meningkatkan keselamatan laman web anda.

    Sekiranya anda belum melakukannya, pastikan anda mempunyai sandaran WordPress biasa dengan salah satu pemalam sandaran WordPress ini.

    Untuk mengamankan laman web anda, kami akan mengesyorkan agar anda segera menukar kata laluan WordPress anda. Sekiranya anda menjalankan laman web berbilang pengguna, minta semua pengguna segera mengemas kini kata laluan mereka.

    Anda juga boleh memasang firewall laman web. Di WPBeginner, kami menggunakan Sucuri untuk memantau dan memperkuat keselamatan laman web kami. Ia memantau ancaman keselamatan, dan mereka juga menawarkan perkhidmatan penghapusan malware dengan rancangan langganan mereka. Lihat bagaimana Sucuri membantu kami menyekat 450,000 serangan dalam 3 bulan.

    Kami harap artikel ini membantu anda mempelajari cara memulihkan WordPress dari sandaran. Anda mungkin juga ingin melihat panduan keselamatan WordPress langkah demi langkah utama kami untuk pemula.

    Jeffrey Wilson Administrator
    Sorry! The Author has not filled his profile.
    follow me
      Like this post? Please share to your friends:
      Adblock
      detector
      map