Panduan Permulaan untuk Peranan dan Kebenaran Pengguna WordPress

WordPress dilengkapi dengan sistem pengurusan peranan pengguna yang menentukan apa yang boleh dan tidak dapat dilakukan oleh pengguna tertentu di laman web anda. Mengetahui peranan dan kebenaran pengguna ini sangat penting semasa laman WordPress anda berkembang. Dalam panduan pemula untuk peranan pengguna WordPress ini, kami akan membandingkan setiap peranan dan kebenaran pengguna WordPress dengan cara yang mudah diikuti.


Di luar kotak apabila anda memasang WordPress, terdapat lima peranan pengguna lalai:

  1. Pentadbir
  2. Penyunting
  3. Pengarang
  4. Penyumbang
  5. Pelanggan

Anda dapat melihat perbandingan penuh antara setiap peranan pengguna dengan melihat infografik di bawah:

Panduan pemula untuk Infografik Peranan Pengguna WordPress [Thumbnail]

Sebagai alternatif, anda boleh membaca ringkasan setiap kebenaran peranan pengguna di bawah. Kami juga akan membahas bagaimana membuat peranan pengguna baru dan / atau menyesuaikan peranan pengguna WordPress yang ada.

Tutorial Video

Langgan WPBeginner

Sekiranya anda tidak menyukai video atau memerlukan lebih banyak arahan, teruskan membaca.

Mari kita mulakan dengan melihat setiap peranan pengguna lalai dan kebenaran mereka.

1. Pentadbir

Pada pemasangan WordPress biasa, Pentadbir adalah peranan pengguna yang paling kuat. Pengguna dengan peranan pentadbir dapat menambahkan catatan baru, mengedit catatan apa pun oleh pengguna di laman web ini, dan bahkan menghapus catatan tersebut.

Mereka dapat memasang, mengedit, dan menghapus plugin serta tema. Yang paling penting ialah pengguna pentadbir dapat menambahkan pengguna baru ke laman web, mengubah maklumat mengenai pengguna yang ada termasuk kata laluan mereka dan juga menghapus pengguna mana pun (ya pentadbir lain juga).

Peranan ini pada dasarnya dikhaskan untuk pemilik laman web dan memberi anda kawalan penuh ke atas laman WordPress anda. Sekiranya anda menjalankan laman web WordPress berbilang pengguna, anda perlu berhati-hati dengan siapa anda menetapkan peranan pengguna pentadbir.

Kami juga mengesyorkan agar anda membaca artikel ini: Sekiranya Anda Memberi Akses Pentadbir kepada Pembangun Plugin untuk Memperbaiki Bug?

2. Penyunting

Pengguna dengan peranan editor di WordPress mempunyai kawalan penuh pada bahagian kandungan di laman web anda. Mereka boleh menambah, mengedit, menerbitkan, dan menghapus sebarang catatan di laman WordPress termasuk yang ditulis oleh orang lain. Seorang editor boleh menyederhanakan, menyunting, dan menghapus komen juga.

Editor tidak mempunyai akses untuk mengubah tetapan laman web anda, memasang pemalam dan tema, atau menambahkan pengguna baru.

3. Pengarang

Seperti namanya, pengguna dengan peranan pengarang dapat menulis, menyunting, dan menerbitkan catatan mereka sendiri. Mereka juga dapat menghapus catatan mereka sendiri, walaupun ia diterbitkan.

Semasa menulis catatan, pengarang tidak dapat membuat kategori namun mereka dapat memilih dari kategori yang ada. Sebaliknya, mereka dapat menambahkan tag pada catatan mereka (Lihat: Kategori vs Teg – Mana yang lebih baik untuk SEO?).

Pengarang dapat melihat komen walaupun mereka sedang menunggu tinjauan, tetapi mereka tidak dapat menyederhanakan, menyetujui, atau menghapus sebarang komen.

Mereka tidak memiliki akses ke tetapan, plugin, atau tema, jadi ini adalah peranan pengguna yang berisiko rendah di laman web dengan pengecualian kemampuan mereka untuk menghapus catatan mereka sendiri setelah diterbitkan..

4. Penyumbang

Penyumbang boleh menambah catatan baru dan mengedit catatan mereka sendiri, tetapi mereka tidak dapat menerbitkan sebarang catatan, bahkan pos mereka sendiri. Semasa menulis catatan mereka tidak dapat membuat kategori baru dan harus memilih dari kategori yang ada. Namun, mereka dapat menambahkan tag pada catatan mereka.

Kelemahan terbesar peranan penyumbang ialah mereka tidak dapat memuat naik fail (yang bermaksud mereka tidak dapat menambahkan gambar pada artikel mereka sendiri).

Penyumbang dapat melihat komen walaupun mereka sedang menunggu kesederhanaan. Tetapi mereka tidak dapat menyetujui atau menghapus komen.

Mereka tidak memiliki akses ke tetapan, plugin, atau tema, jadi mereka tidak dapat mengubah pengaturan apa pun di laman web anda.

5. Pelanggan

Pengguna dengan peranan pengguna pelanggan boleh log masuk ke laman WordPress anda dan mengemas kini profil pengguna mereka. Mereka boleh menukar kata laluan jika mereka mahu. Mereka tidak dapat menulis catatan, melihat komen, atau melakukan perkara lain di kawasan pentadbir WordPress anda.

Peranan pengguna ini sangat berguna sekiranya anda memerlukan pengguna untuk log masuk sebelum mereka dapat membaca catatan atau memberikan komen.

Bonus: Pentadbir Super

Peranan pengguna ini hanya tersedia di Rangkaian Multisite WordPress. Pengguna dengan peranan pengguna pentadbir super dapat menambah dan menghapus laman web di rangkaian multisite. Mereka juga dapat memasang plugin dan tema, menambahkan pengguna, dan melakukan tindakan seluruh rangkaian pada penyediaan multi-laman WordPress.

Menyesuaikan Peranan Pengguna Sedia Ada

Peranan pengguna WordPress lalai dirancang untuk mempunyai kemampuan yang sesuai dengan kehendak kebanyakan laman web. Contohnya jika anda menjalankan laman web majalah, anda boleh memberikan peranan pengguna Editor kepada kakitangan kanan anda dan peranan pengguna pengarang kepada staf junior. Anda boleh memberikan peranan pengguna penyumbang kepada pengarang tetamu anda dan peranan pengguna pelanggan untuk pelawat laman web anda.

Tetapi bagaimana jika anda ingin mengubah kebenaran peranan pengguna WordPress yang ada?

Satu perkara yang tidak kita gemari mengenai peranan pengarang adalah bukan sahaja mereka dapat menerbitkan catatan mereka sendiri, tetapi mereka juga dapat menghapusnya setelah diterbitkan. Ini boleh merosakkan keseluruhan aliran kerja editorial anda. Juga boleh menjadi malapetaka jika pengarang berbayar meninggalkan syarat yang buruk dan memutuskan untuk menghapus semua catatan yang mereka tulis (yang anda bayar).

Anggaplah bahawa anda ingin mengubah peranan pengguna pengarang, sehingga pengarang tidak dapat menghapus catatan mereka setelah diterbitkan.

Perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah memasang dan mengaktifkan plugin Capability Manager Enhanced. Setelah pengaktifan, pergi ke Keupayaan Pengguna » untuk mengubah peranan pengguna.

Mengedit keupayaan pengguna di WordPress

Seterusnya, pilih peranan pengguna yang ingin anda edit dari kotak atas di lajur kanan dan kemudian klik butang muat. Ini akan memuatkan kemampuan pengguna di kotak di sebelah kiri.

Yang perlu anda buat ialah hapus centang keupayaan yang ingin anda alih keluar dari peranan pengguna itu. Sebagai contoh, dalam kes ini kami ingin membuang keupayaan untuk menghapus catatan yang diterbitkan dari pengarang. Kami akan mencabut keupayaan ‘Padam yang Diterbitkan’. Setelah selesai, tatal ke bawah halaman dan klik pada butang simpan perubahan untuk menyimpan tetapan anda.

Membuat Peranan Pengguna Tersuai Anda Sendiri di WordPress

Anda boleh membuat peranan pengguna tersuai anda sendiri di WordPress dengan set kemampuan anda sendiri dengan menggunakan plugin Peningkatan Pengurus Keupayaan yang sama. Setelah memasang dan mengaktifkan pemalam, pergi ke Keupayaan Pengguna » dan masukkan nama peranan pengguna di bawah ‘Buat Peranan Baru’.

Menambah peranan pengguna tersuai di WordPress

Sebagai contoh, laman majalah mungkin memerlukan sebilangan kakitangan untuk menyederhanakan komen secara aktif. Sekiranya demikian, anda mungkin mahu membuat peranan pengguna yang hanya dapat menyederhanakan komen. Yang perlu anda buat hanyalah membuat peranan pengguna baru, dan kemudian pilih pilihan komen penyederhanaan dari bawah ‘Keupayaan WordPress Lain’.

Untuk arahan yang lebih terperinci, lihat tutorial kami tentang cara menambah / membuang keupayaan ke peranan pengguna di WordPress.

Kami harap artikel ini membantu anda memahami peranan dan kebenaran pengguna WordPress. Anda mungkin juga ingin melihat panduan kami mengenai 21 pemalam yang hebat untuk menguruskan blog berbilang pengarang di WordPress dengan cekap.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me