Cara Menambah Kandungan Multi-Kolom dalam Catatan WordPress (Tidak Perlu HTML)

Adakah anda mahu menambahkan kandungan berbilang lajur dalam catatan WordPress anda? Lajur dapat digunakan untuk membuat tata letak yang menarik untuk catatan dan halaman anda.


Media cetak tradisional, seperti surat khabar dan majalah, telah menggunakan susun atur pelbagai tiang sejak awal percetakan. Tujuan mereka adalah untuk memudahkan pengguna membaca teks yang lebih kecil sambil menggunakan ruang yang ada secara ekonomi.

Susun atur lajur tunggal lebih kerap digunakan di web. Walau bagaimanapun, grid berbilang lajur masih berguna untuk menyoroti kandungan dan menjadikannya lebih mudah untuk mengimbas dan membaca.

Dalam artikel ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara menambahkan kandungan berbilang lajur dengan mudah dalam catatan WordPress anda tanpa menulis kod HTML.

Tambahkan Kandungan Berbilang Kolom dalam Catatan dan Halaman WordPress

Menambah Kandungan Berbilang Kolom di WordPress – Cara Mudah

Membuat kandungan multi-kolom aka kandungan kolum grid di WordPress kini mudah kerana ia hadir sebagai ciri lalai. Editor Blok WordPress Gutenberg yang baru merangkumi blok lajur.

Untuk menambahkan susun atur berbilang lajur, anda perlu membuat catatan baru atau mengedit yang sudah ada. Sebaik sahaja anda berada di kawasan suntingan pos, klik pada ikon ‘Tambah’ di bahagian atas untuk menambahkan blok.

Seterusnya, anda perlu memilih blok ‘Lajur’ yang terletak di bawah tab ‘Elemen Tata Letak’.

Tambahkan Blok Lajur dalam catatan WordPress Anda

Anda sekarang akan melihat kursor tetikus melompat di lajur kiri dan ruang letak teks akan muncul di lajur kanan.

Lajur menyekat WordPress di WordPress yang ditambahkan ke siaran

Seperti yang anda lihat dalam tangkapan skrin di atas, blok Columns nampaknya hanya kawasan kosong pada mulanya. Sekiranya anda mengarahkan tetikus ke kiri, anda dapat melihat sempadan blok disorot.

Anda juga akan dapat melihat tetapan blok di lajur kanan skrin edit catatan.

Blok Lajur WordPress - 2 Lajur

Secara lalai, blok lajur akan menambahkan dua lajur. Anda boleh menambah bilangan lajur yang ingin anda tambahkan dari tetapan blok di sebelah kanan. Ia membolehkan anda menambahkan hingga enam lajur dalam satu baris.

Tambahkan lebih banyak lajur ke Lajur anda

Cukup klik pada lajur dan mula menaip untuk menambah kandungan. Anda boleh menggunakan kekunci tab pada papan kekunci anda untuk beralih ke lajur seterusnya.

Tambahkan Teks di Lajur WordPress Anda

Menambah Media dan Kandungan Lain di Lajur Anda

Selain kandungan teks, anda juga dapat menambahkan gambar dan menyematkan video di lajur WordPress.

Blok lajur membolehkan anda menambahkan blok di dalam setiap lajur. Cukup bawa tetikus ke lajur, dan anda akan melihat ikon ‘Tambah blok baru’ di dalamnya. Anda juga boleh menambahkan blok dengan menaip / dan kemudian nama blok.

Tambahkan blok baru di lajur WordPress

Blok yang anda pilih sekarang akan muncul di dalam lajur. Anda kini boleh terus maju dan menambahkan kandungan padanya.

Blok Imej Ditambah ke WordPress

Begini rupa lajur baru anda dalam tema Dua Puluh Sembilan Belas lalai. Dalam contoh ini, kami menggunakan tiga lajur dan lajur terakhir mengandungi gambar.

3 Lajur dalam Post WordPress - Pratonton

Sekiranya anda hanya ingin menambahkan gambar dan beberapa teks di sebelahnya, anda juga boleh menggunakan blok ‘Media dan Teks’ dan bukannya lajur. Blok khusus ini dibuat khusus untuk menunjukkan media seperti gambar dan video di sebelah beberapa teks.

Tambahkan Blok Media dan Teks di WordPress

Menambah Beberapa Lajur dalam Editor Klasik WordPress Lama

Sekiranya anda belum meningkatkan WordPress anda ke Gutenberg dan masih menggunakan Editor Klasik, maka anda perlu memasang pemalam yang terpisah untuk membuat susun atur lajur grid.

Pertama, pasang dan aktifkan pemalam Ringan Grid Ringan. Untuk arahan terperinci, ikuti panduan langkah demi langkah kami mengenai cara memasang pemalam di WordPress.

Setelah diaktifkan, anda boleh membuat catatan baru atau membuka catatan lama untuk diedit. Seterusnya, klik pada butang ‘Tambah Lajur’ dari bar alat penyunting visual.

Tambah Plugin Ikon Grid Ringan Ikon Lajur

Sekarang anda akan melihat tetingkap pop timbul untuk menambahkan lajur pertama anda. Anda boleh memilih kawasan yang boleh diliputi oleh lajur anda, di desktop, tablet, dan peranti mudah alih secara berbeza.

Sebagai contoh, jika anda menetapkan peratusan grid desktop 50%, lajur anda akan merangkumi separuh baris.

Peratus Lebar Grid - Lajur Grid Ringan

Terdapat banyak pilihan untuk menetapkan lebar lajur anda, dari 5% hingga 100% pada selang 5. Anda boleh memilih satu dengan mengklik menu lungsur.

Pilihan Lebar Lajur - Peratusan Grid

Selepas itu, anda perlu menambahkan kandungan lajur anda di kotak ‘Kandungan’ dan kemudian klik butang “OK” untuk memasukkannya ke dalam pos anda.

Tambahkan Kandungan ke Lajur Anda - Plugin Lajur Grid Ringan

Plugin sekarang akan menghasilkan kod pendek yang diperlukan dengan kandungan anda dan menambahkannya ke editor pos anda.

Ringkas dan Kandungan Ditambahkan ke Lajur WordPress

Setelah lajur pertama anda ditambahkan, anda boleh mengulangi proses untuk menambahkan lebih banyak lajur. Untuk lajur terakhir berturut-turut, jangan lupa untuk mencentang kotak ‘Lajur terakhir berturut-turut’.

Ringkas dan Kandungan untuk 2 Lajur di WordPress

Selepas itu, anda boleh menyimpan siaran anda dan melihatnya. Begini rupa di laman ujian kami menggunakan tema Twenty Seventeen.

Dua Lajur WordPress dalam Tema Dua Puluh Tujuh Puluh

Kami berharap artikel ini dapat membantu anda mempelajari cara menambahkan lajur dalam catatan dan halaman WordPress anda. Anda mungkin juga ingin melihat panduan ringkas kami mengenai cara menyelaraskan gambar dengan mudah dalam catatan WordPress.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
    Like this post? Please share to your friends:
    Adblock
    detector
    map