Cara Menambah Kod Header dan Footer di WordPress (Cara Mudah)

Adakah anda pernah diminta untuk menambahkan beberapa potongan kod ke atau bahagian laman web WordPress anda?


Sering kali anda diminta untuk menambahkan kod header dan footer di WordPress ketika cuba mengintegrasikan dengan perkhidmatan web seperti Google Analytics, Facebook Pixel, Google Search Console, dll..

Anda juga mungkin menemui tutorial WordPress yang mungkin meminta anda menambahkan beberapa kod CSS atau Javascript tersuai ke tajuk atau footer WordPress anda.

Secara lalai, WordPress tidak memberikan pilihan untuk memasukkan kod di tajuk dan bahagian bawah laman web anda. Nasib baik ada penyelesaian yang mudah untuk pemula.

Dalam artikel ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara menambahkan kod header dan footer dengan mudah di WordPress. Tujuannya adalah untuk menambahkan kod dengan selamat tanpa mengedit fail tema WordPress anda secara langsung.

Cara Menambah Kod Header dan Footer di WordPress

Kaedah Terbaik untuk Menambah Kod Header dan Footer WordPress

Sekiranya anda ingin menambahkan kod header dan footer WordPress, terdapat tiga kemungkinan penyelesaian:

  1. Secara manual, dengan mengedit fail header.php dan footer.php tema anda
  2. Dengan ciri kod header dan footer bawaan tema anda
  3. Menggunakan pemalam

Pilihan pertama tidak mesra pemula kerana memerlukan anda menambahkan kod header dan footer dengan mengedit secara langsung file header.php dan footer.php secara manual.

Kelemahan lain menggunakan kaedah ini ialah kod anda akan dikeluarkan jika anda memasang kemas kini pada tema anda.

Pilihan kedua adalah menggunakan ciri bawaan tema anda. Beberapa tema WordPress seperti Tema Elegant dan Kerangka Kejadian oleh StudioPress menawarkan pilihan terbina dalam untuk menambahkan kod dan skrip dengan cepat ke tajuk dan kaki WordPress anda.

Sekiranya anda menggunakan tema dengan ciri terbina dalam, ini sepertinya penyelesaian yang selamat dan mudah. Namun jika anda menukar tema anda, maka semua coretan kod yang ditambahkan ke laman web anda akan hilang. Ini termasuk pengesahan laman web di Google Search Console, analisis laman web melalui Google Analytics, dll.

Inilah sebabnya mengapa kami selalu mengesyorkan pengguna menggunakan pilihan ketiga, plugin header dan footer. Pilihan ini adalah kaedah termudah dan paling selamat untuk menambahkan kod header dan footer di WordPress.

Setelah banyak permintaan daripada pembaca, pasukan kami telah membina plugin Insert Header and Footers 100% percuma untuk membolehkan pengguna menambahkan kod pada header dan footer dengan mudah di WordPress.

Masukkan Header dan Footer

Berikut adalah beberapa faedah menggunakan plugin Insert Headers and Footers:

1. Mudah, Cepat, dan Teratur: Ini membolehkan anda menambahkan kod pada tajuk dan kaki laman web anda dengan mudah dan cepat. Selain itu, ini membuat anda tetap teratur dengan membenarkan anda menyimpan semua kod footer dan header anda di satu tempat.

2. Mencegah Kesalahan: Ini membantu mencegah kesalahan yang mungkin berlaku jika anda mengedit fail tema anda secara manual.

3. Tingkatkan atau Ubah Tema Anda Tanpa Bimbang: Plugin akan menyimpan kod header dan footer anda di tempat yang berasingan, jadi anda boleh mengemas kini atau mengubah tema anda tanpa perlu risau kod tersebut akan dihapus.

Dengan itu, mari kita lihat cara menambahkan kod header dan footer dengan mudah di WordPress menggunakan plugin Insert Headers and Footers.

Tutorial Video

Langgan WPBeginner

Sekiranya anda tidak mahu menonton tutorial video, anda boleh terus membaca versi teks di bawah:

Menambah Kod pada Header dan Footer di WordPress

Perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah memasang dan mengaktifkan plugin Insert Headers and Footers. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat panduan langkah demi langkah kami mengenai cara memasang pemalam WordPress.

Setelah pemalam diaktifkan, pergi ke Tetapan »Masukkan Header dan Footer dari panel pentadbir anda. Selepas itu, anda akan melihat dua kotak untuk menambahkan kod pada header dan footer.

Masukkan tetapan pemalam Header dan Footers

Cukup tampalkan kod di salah satu daripada dua kotak. Setelah selesai, jangan lupa mengklik butang Simpan untuk menyimpan perubahan anda.

Plugin sekarang akan memuatkan kod secara automatik di lokasi masing-masing di laman WordPress anda.

Anda sentiasa boleh mengedit dan membuang kod yang tidak mahu disimpan.

Anda mesti sentiasa memasang dan mengaktifkan plugin. Menyahaktifkan pemalam akan berhenti menambahkan semua kod tersuai ke laman web anda.

Sekiranya anda menyahaktifkan pemalam secara tidak sengaja, kod tersebut masih akan disimpan dengan selamat di pangkalan data WordPress anda. Anda hanya boleh memasang semula atau mengaktifkan semula plugin, dan kodnya akan mula muncul lagi.

Nota: Anda mungkin perlu mengosongkan cache WordPress anda setelah menyimpan perubahan, jadi kod tersebut muncul dengan betul di bahagian depan laman web anda.

Kami telah menemui sebab terbesar mengapa banyak pemula menggunakan plugin Insert Headers and Footers adalah untuk menambahkan Google Analytics ke laman web mereka. Untuk itu, kami benar-benar mengesyorkan menggunakan pemalam MonsterInsights percuma. Ini adalah plugin analitik Google terbaik untuk WordPress yang membantu anda mengatur penjejakan analitik Google dengan hanya dengan beberapa klik, dan ini menunjukkan statistik berguna di dalam papan pemuka WordPress anda.

Kami harap artikel ini dapat membantu anda mempelajari cara menambahkan kod header dan footer di WordPress dengan mudah. Anda mungkin juga ingin melihat perbandingan kami mengenai perkhidmatan pemasaran e-mel terbaik dan perkhidmatan telefon perniagaan terbaik.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me